info-steel-52

2.000 ton staal De hoofdstructuur van de staalconstructie is voornamelijk opgebouwd uit koudgevormde kokers. De secondaire structuren bestaan dan weer uit warmgewalste klassieke profielen. Al het staal is verzinkt, uitgerust met brandweren- de beschildering en afgewerkt met een witte eindlaag. Stefaan Callens: “Al bij al is er 2.000 ton staal verwerkt in de constructie: 1.500 ton in de hoofdstructuur en de overige 500 ton in de trappentoren, een vluchttrap halverwege de piste, een bar met U-vormig buitenterras (opge- hangen aan de uitstekende stalen dakliggers, via de leuning die eigenlijk fungeert als vakwerk), een passerelle die overgaat in een betontunnel (als verbinding tussen de bar op de piste en de cafetaria op het gelijkvloers) … Dankzij het staal konden we het geheel luchtig en ‘door- zichtig’ maken en de ruimte optimaal benutten. De skilift loopt aan weerszijden van de piste bijvoorbeeld tussen de twee kolommen van het vakwerk door.” 2000 tonnes d’acier La structure principale de la construction en acier est faite essentiellement de tubes formés à froid. Les structures secondaires sont fabri- quées quant à elles à partir de profilés clas- siques laminés à chaud. Tout l’acier utilisé est galvanisé, traité avec une peinture résistante au feu et recouvert d’une couche de finition blanche. Stefaan Callens : « Au total, ce sont 2000 tonnes d’acier qui ont été utilisées : 1500 tonnes pour la structure principale et les 500 tonnes restantes pour la tour de visite, un esca- lier de secours en milieu de piste, un bar avec terrasse extérieure en U (suspendue à la partie dépassante des poutres de toit en acier), une passerelle qui se prolonge par un tunnel en béton (comme liaison entre le bar sur la piste et la cafétéria au rez-de-chaussée) … L’acier nous a permis de garder l’ensemble aérien et ‘trans- parent’ et d’utiliser l’espace de manière opti- male. Ainsi, le remonte-pente chemine des deux côtés de la piste, entre les colonnes du treillis. » 38

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