info-steel-52

Ontwerp Bij het ontwerp van de THV Via A11 met archi- tecten Zwarts en Jansma en Bureau Bas Smets is gewerkt naar een leesbaar wegbeeld met een maximale beleving van het landschap en lineaire structuren van het landschap hersteld in de uitdagende kunstwerken. Om het hoge scheepvaartverkeer op het Boudewijnkanaal te vrijwaren is er midden in het slanke viaduct op haast transparant ogende pijlerrijen is er gekozen voor twee klapbruggen, een voor elke rijrichting. De klapbruggen bestaan uit een orthotroop stalen dek van ca. 53m gedragen door twee vakwerk hoofdliggers van ca. 15 m hoog welke aan het ander uiteinde een 1000 t zware ballast- kist torsen. Het onderbreken van een autosnelweg door een klapbrug mag dan in Nederland geen hoofden doen draaien maar in België zijn het de eerste in hun soort. Om de impact van openen van de Conception Lors de la conception de la A.M. Via A11 avec les architectes Zwarts et Jansma et le Bureau Bas Smets, l’objectif était d’obtenir un paysage routier lisible permettant de profiter au mieux du paysage et de reproduire ses structures linéaires dans les ouvrages d’art innovants. Il fallait garantir l’important trafic maritime sur le Canal Baudouin. C’est pourquoi le choix s’est porté sur deux ponts basculants, un pour chaque sens de circulation, situés en plein milieu de l’étroit viaduc sur des piliers presque invisibles au premier regard. Les ponts basculants se composent d’un tablier en acier orthotrope d’environ 53 m porté par deux poutres maîtresses en treillis d’environ 15 m de haut supportant à l’autre extrémité un caisson de lestage de 1.000 tonnes. Si l’interruption de la circulation d’une autoroute par un pont basculant n’étonne plus personne aux Pays-Bas, il s’agit d’une grande première 42

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=