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respect naar aannemer De Ridder voor de zorgzame afwerking. De doordachte detail- lering van CAAN steekt een handje toe. De volumes lijken zelfstandig van elkaar te staan door de fijne zinken dakranden in de schaduw- voegen onder de volumes te laten doorlopen. Bovendien lijkt de onderste container boven het maaiveld te zweven dankzij verdiepte plinten. Tot slot is de essentiële zonwering onzichtbaar weggewerkt in de zwarte stalen kaders van de glasoppervlakken die over de hele perimeter van de volumes consequent zijn doorgezet. Hectaar is intussen gegroeid en wist het naastliggende perceel op te kopen. Dankzij de goede verstandhouding met de deskundige opdrachtgevers Jan Masschelein en Mathias Vandaele, kreeg ook CAAN deze opdracht toebedeeld. Omdat een verderzetting van de idee van orthogonaal geroteerde volumes zich niet leende voor het smalle terrein en omdat het oorspronkelijke concept niet was voorzien op uitbreiding, is gekozen voor een geheel nieuwe architectuur met grof opgevoegd en openge- smeerd metselwerk. Daar waar de oorspron- kelijke nieuwbouw zich kenmerkt als quasi open volumes waarbij waar nodig de gevel is dichtgemaakt met rvs shingels, karakteriseert de uitbreiding zich als een gesloten volume met spaarzame gevelopeningen. Ook het interieur is verschillend —maar tegelijk met een knipoog naar elkaar— uitgewerkt. De straatgevel kon nagenoeg blind worden ontworpen daar de verspringende volumes van het eerste gebouw van Hectaar ruimte lieten om gevelopeningen in de zijgevel van de extensie te voorzien. CAAN Architecten is erin geslaagd beide kleine, pragmatische bureaus met enthousiasme vorm te geven en de doorgaans neerslachtige kantorenbouw op een hoger niveau te tillen. De gelaagdheid en stapeling gaven aanleiding tot bijzondere gevelontwikkelingen aan de straatzij- den. Zij gaan op een abstracte wijze een relatie aan met de uiteenlopende articulatie van beide straten en de schaal van het kruispunt, maar etaleren toch een uitgesproken hedendaagse vormgeving. Tegelijk illustreren de respectvolle positionering en de architectuurtaal de beschei- denheid van het architectenbureau. Cocquyt renvoie avec respect à l’entrepreneur De Ridder pour la finition soignée. Le détail mûrement réfléchi de CAAN transparaît. Les volumes se distinguent les uns des autres en toute autonomie par la fusion des fines rives de toiture en zinc avec les joints d’ombre sous les volumes. En outre, le conteneur inférieur semble flotter au-dessus du niveau du sol grâce à des plinthes renfoncées. Enfin, le pare-soleil essentiel est intégré de manière invisible dans les cadres en acier noir des surfaces en verre qui sont poursuivies de manière conséquente sur la totalité du périmètre des volumes. Dans l’intervalle, Hectaar s’est développé et a pu acquérir la parcelle voisine. Grâce à la bonne entente avec les donneurs d’ordre experts Jan Masschelein et Mathias Vandaele, CAAN a aussi décroché cette commande. Etant donné qu’une poursuite de l’idée de volumes à rotation ortho- gonale ne se prêtait pas à l’étroitesse du terrain et comme le concept initial n’avait pas été prévu pour une extension, on a opté pour une archi- tecture tout à fait nouvelle avec une maçonnerie grossièrement jointoyée et à mortier étalé. Alors que la nouvelle construction initiale se caractérise sous la forme de volumes quasi ouverts où, si besoin, la façade est fermée par des shingles en inox, l’extension se caractérise par un volume fermé avec des ouvertures de façade économes. L’intérieur est également élaboré de manière différente, mais en même temps avec un clin d’œil mutuel. La façade donnant sur la rue a pu être conçue pratiquement aveugle étant donné que les volumes ressortant du premier bâtiment d’Hectaar laissaient de la place pour prévoir des ouvertures de façade dans la façade latérale de l’extension. CAAN Architecten a réussi à donner forme avec enthousiasme à deux petits bureaux pragma- tiques et à amener à un niveau supérieur cet immeuble de bureaux généralement bas. La stratification et l’empilage ont donné lieu à des développements de façade particuliers sur les côtés donnant sur la rue. Ils entament de manière abstraite une relation avec l’articulation diverse des deux rues et l’échelle du carrefour, mais font montre néanmoins d’une forme contemporaine affirmée. En même temps, le positionnement respectueux et le langage architectural illustrent la modestie du bureau d’architectes. 64 plan +2 plan +1 plan 00

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