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Slanke staalstructuur Het onthaalpaviljoen is een opvallende nieuw- komer in de monumentale setting, maar gaat dankzij zijn glazen vliesgevel en slanke staalstruc- tuur volledig op in de groene, historische context. De draagstructuur is onttrokken aan de beglaasde gevelvlakken en is opgevat als een serie van portaalframes met vloervelden van 9,9 meter. “De draagstructuur is hoofdzakelijk opgebouwd uit HEB- en HEM-liggers van de zwaardere soort (400 tot 700). Voorts omvat hij ook een reeks HD-liggers, enkele uit plaat samengestelde kolom- men, staalplaatbetonvloeren, hoekstaal voor de oplegging van vloeren en standaardkokers ... Het gaat telkens om brandwerend wit geschilderd S355-staal”, vertelt Ronny Loos, commercieel directeur bij CSM, dat niet alleen het staalskelet van het onthaalpaviljoen leverde en monteerde, maar ook de stalen onderdelen in het bestaande museumgebouw (stalen vloeren, liftschacht …) en de verdiepte binnenkoer van het museum. “Het Afrikamuseum paste perfect in ons kraam, want in al onze projecten zit wel iets speciaals. In dit geval was dat de combinatie nieuwbouw-res- tauratie/renovatie. Het resultaat is alleszins zeer geslaagd!” Structure en acier tout en finesse Nouveau venu remarquable sur le site monu- mental, le pavillon d’accueil se fond dans le contexte végétal grâce à sa façade rideau vitrée et sa structure métallique tout en finesse. La structure porteuse est distincte de la façade vitrée et constituée de portiques avec plan- chers de 9,9 mètres. « La structure porteuse est essentiellement faite de poutrelles HEB et HEM de type lourd (400 à 700). Elle comprend également une série de poutrelles HD, quelques colonnes en assemblage de tôle, des dalles mixtes acier-béton, des cornières pour la pose des planchers et des caissons standards ... Tout cela est en acier S355 peint en blanc (Rf) », explique Ronny Loos, directeur commercial chez CSM, qui a livré et assemblé l’ossature métal- lique du pavillon d’accueil, mais également les éléments métalliques dans le bâtiment existant (planchers en acier, cage d’ascenseur …) ainsi que dans la cour enterrée du musée. « Le musée de l’Afrique nous correspondait parfai- tement, car il y a quelque chose de spécial dans tous nos projets. Dans ce cas précis, c’est la combinaison construction/restauration/rénova- tion. Le résultat est sans conteste très réussi ! » 18

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