info-steel-54

Gigantisch atelier Het omvangrijke atelier is samengesteld uit een nieuw gedeelte (± 17 500 m²) en een bestaand gedeelte dat een ingrijpende transformatie heeft ondergaan (± 6 600 m²). Dankzij die transformatie konden er allerlei extra voorzieningen gerealiseerd worden: nieuwe onderhoudsschachten onder de sporen, een verzonken rolbrug die de verbinding met het nieuwe gedeelte maakt en die een gerich- te aanpassing van de draagconstructie vergde, een nieuw magazijn dat van de rest van het gebouw gescheiden wordt via een wand met een brandresistentie van 2 uur, een ‘train-wash’, een kuilwielenbank en een ‘stand-dieselzone’. Naast deze louter technische elementen zijn er ook kleedkamers en douches ingericht. Het nieuwe atelier is 250 meter lang en is ontwor- pen om volledige treinstellen onder handen te kunnen nemen. Het omvat vijf rolbruggen van 10 ton, elf sporen die op stalen pijlers rusten (inclu- sief onderliggende onderhoudsschachten), een kuilwielenbank, een passage onder de sporen, een primaire technische gang (dwars op de sporen), secundaire technische gangen (evenwijdig met de sporen) en een draaistel. Centraal in het gebouw bevindt zich tevens een kantoorzone. De draag- structuur bestaat uit staal, is gefundeerd op palen en is niet uitgerust met windverbanden om de rolbruggen vrije doorgang te geven. Gigantesque atelier L’atelier est composé d’une partie existante (± 6 600 m²) qui a été transformée et d’une partie nouvelle (± 17 500 m²). La transforma- tion a permis d’intégrer de nouvelles fosses sous les voies, un transbordeur faisant la liaison avec la nouvelle partie et nécessitant la transformation ponctuelle de la charpente, un nouveau magasin séparé du reste du bâtiment par une cloison résistante au feu de 2 heures, un ‘train-wash’, un tour en fosse et une zone ‘stand-diesel’. En plus de ces éléments pure- ment techniques, sont ajoutés des vestiaires et des douches. Le nouvel atelier, d’une longueur de 250 mètres est conçu pour accueillir des rames complètes et comprend principalement 5 ponts roulants de 10 t, 11 voies ferrées posées sur des pilotis métalliques au-dessus de fosses, un transbordeur, un passage sous voies, un couloir technique principal transver- sal aux voies, des couloirs techniques secon- daires parallèles aux voies et un bas bogie. Une zone de bureaux est également intégrée au bâtiment dans une position centrale. La structure principale est métallique et non contreventée afin de libérer le passage des ponts roulants. Celle-ci est fondée sur pieux. 22

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=