info-steel-56

aan de zuidzijde van het plein. Een T-kruispunt en een rotonde waren andere noodzakelijke ingrepen om het verkeer op een georganiseerde manier te laten verlopen. Ook het parkeren werd beter opgevangen met in- en uitritten, wat de verkeersveiligheid verhoogt.” De herwonnen vrije ruimte wordt erg geap- precieerd door de bewoners, bezoekers en passanten. Bovendien komt het historische Livinuskruis mooi tot zijn recht in een groene dries, een verwijzing naar de oorsprong van de markt. Overdekte marktplaats Een andere belangrijke ingreep was de imple- mentatie van een volwaardige marktplaats. Hierdoor zijn alle activiteiten op het plein, zoals de wekelijkse markten, de Houtem jaarmarkt en vele andere, minder weersafhankelijk. Het ontwerp voorzag ook in enkele moderne tech- nologieën zoals oplaadpalen voor elektrische fietsen en auto’s, ledverlichting en de aanleg van een bufferbekken voor het beperken van wateroverlast. de la place. Un carrefour en T et un rond-point ont été d’autres interventions nécessaires afin de mettre en place une circulation organisée. Le stationnement est aussi mieux géré maintenant : grâce à des entrées et sorties, la sécurité routière a été améliorée. » L’espace libre ainsi dégagé est très apprécié des riverains, des visiteurs et des passants. Par ailleurs, l’historique Croix Saint-Liévin est bien mise en valeur dans un îlot de verdure, une réfé- rence à l’origine du marché. Marché couvert Une autre intervention importante a été l’amé- nagement d’un marché couvert à part entière. De la sorte, toutes les activités sur la place, comme les marchés hebdomadaires, le « Houtem Jaarmarkt » et de nombreuses autres manifes- tations, dépendent moins des conditions clima- tiques. Le projet prévoyait également quelques technologies modernes, telles que des bornes de recharge pour les vélos et voitures électriques, un éclairage LED et l’aménagement d’un bassin tampon pour prévenir les inondations. 47

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=