info-steel-56

benutten, onder meer voor parkeerdoeleinden. De kolommen bestaan allemaal uit stalen buisprofielen waarin alle nutsvoorzieningen (afvoerbuizen hemelwater, elektrische leidin- gen voor de verlichting en stopcontacten) zitten verwerkt. Enkel de klemprofielen die voor de verbinding tussen de liggers en het glas zorgen, zijn van aluminium. De kolommen werden opgebouwd uit twee delen: de onder- ste die tot 1,25 m boven de grond komen zijn 22 mm dik, de bovenste 7 mm. De twee delen werden aan elkaar gelast, een veiligheidsmaat- regel voor het geval auto’s tegen een paal zouden aanrijden. De hoofdliggers hebben een lengte van 12 m”. Om de constructie een nog slanker uitzicht te geven werd gekozen voor een witte verf. Het staal heeft een corrosiebescherming klasse C2. Het werd bij de firma Buyse gestraald, waarna een zinkrijke grondlaag werd aange- bracht gevolgd door een afwerking met een eindlaag. l’espace, notamment à des fins de stationnement. Les colonnes se composent toutes de profils tubulaires en acier dans lesquels sont intégrées toutes les fournitures d’utilité publique (conduites d’évacuation des eaux pluviales, conducteurs électriques pour l’éclairage et prises). Seuls les profils de serrage, qui assurent la jonction entre les poutres et le verre, sont en aluminium. Les colonnes se composent de deux parties : la partie souterraine, qui dépasse au maximum de 1,25 m, a 22 mm d’épaisseur, la partie supérieure a 7 mm. Les deux parties ont été soudées l’une à l’autre, une mesure de sécurité en cas de collision d’une voiture contre un poteau. Les poutres principales ont une longueur de 12 m. » Afin de donner à la construction un aspect encore plus élancé, le choix s’est porté sur une peinture blanche. L’acier a été muni d’une protection contre la corrosion de classe C2. Il a été sablé par la firme Buyse, après quoi une couche de fond riche en zinc a été appliquée, suivie d’une couche de finition. 49

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=