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Pont des Allemands in een nieuw kleedje Meer dan honderd jaar oud is de ‘Pont des Allemands’ in Wezet. Het treinviaduct werd gedurende de Eerste Wereldoorlog opgetrokken door de Duitse bezetter om de Maas in Wezet te overbruggen, had te kampen met corrosie en was dan ook dringend aan renovatie toe. Midden vorig jaar kreeg de constructie een grondige opknapbeurt. Een bijkomend voordeel is dat de goederentreinen op de spoorlijn tussen Duitsland en de haven van Antwerpen voortaan een snelheid van 80 km/u kunnen aanhouden, en dat terwijl de geluidshinder beperkt wordt. In de loop van haar lange leven werd de Pont des Allemands verschillende keren gedeeltelijk verwoest. Zo is het treinviaduct meerdere malen gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werd telkens heropgebouwd, maar in 1990 leed de structuur aan metaalmoeheid door de voortdurende passage van zware goederen- konvooien en moest het bovenste brugdek gerenoveerd en versterkt worden om de levens- duur van de constructie nog eens een dertigtal Le Pont des Allemands refait à neuf Plus que centenaire : le Pont dit des Allemands, construit au-dessus de la Meuse à Visé par l’occupant allemand pendant la première guerre mondiale, avait grandement besoin d’être rénové. Fortement corrodé, il était clairement en fin de vie. Ce fut chose faite à la mi-2018. Située sur la ligne reliant l’Allemagne au port d’Anvers, la nouvelle infrastructure permet en outre de faire passer la vitesse des trains de marchandises de 20 à 80 km/h tout en réduisant les nuisances sonores. Au cours de sa longue vie, l’ouvrage a été partiellement démoli à plusieurs reprises. Ainsi, pendant la seconde guerre mondiale, il a été bombardé plusieurs fois. A chaque fois, l’ouvrage a été reconstruit. En 1990, les structures métalliques du pont étant « fatiguées » par le passage des lourds convois de marchandises, son tablier supérieur a dû être rénové et renforcé prolongeant ainsi la vie de l’ouvrage d’une trentaine d’années. Les Wezet Plaats_Localisation Infrabel, Sint-Gillis (Brussel) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners, Watermaal-Bosvoorde (Brussel) Studiebureau_Bureau d’étude SECO, Brussel Controlebureau_Bureau de contrôle THV Franki-TMI, Flémalle-Seilles Hoofdaannemer_Entreprise général TMI, Seilles Staalbouwer_Constructeur métallique Ney & Partners, SECO, TMI Infosteelleden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Philippe Selke (Palindroom) Foto’s_Photos: Jean-Luc Deru (photo-daylight.com) , TMI (p.33) transport _transport 28

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