info-steel-58
leiding van het Spaanse architectenbureau Garcès - de Seta - Bonet Architectes, bevindt zich in een dichtbevolkte stadsbuurt. De vier gevels in grijze zandsteen zijn getooid met elementen uit de klassieke architectuur (frontons, bas-reli- ëfs, zuilen, enzovoort). Een negentiende-eeuws historisch gebouw omvormen tot een eenen- twintigste-eeuws gerechtsgebouw betekent evenwel dat het ook moet beantwoorden aan de functionele vereisten die een moderne uitrusting stelt, en dat het bovendien ook moet voldoen aan de geldende veiligheidsnormen voor een openbaar gebouw. De doordachte oorspronkelijke interne functionele organisatie werd behouden en aangepast aan de heden- daagse uitdagingen. De bewegingsstromen werden afgestemd op het gewijzigde gebruik en er kwam een uitbreiding. Dit grandioze project, dat plaats moet bieden aan 225 magistraten en ambtenaren, bestond uit drie ingewikkelde werven in het hart van de Elzasser hoofdstad. Een origami-dak in roestvrij staal Een van die werven betrof de nauwkeurige restauratie van de elementen ingeschreven in de ‘inventaire supplémentaire des Monuments historiques’ (1992 - bijkomende inventaris van historische monumenten), met name de gevels profondeur menée par le cabinet espagnol Garcès - de Seta - Bonet Architectes. Inscrit dans un tissu urbain dense, l’édifice massif présente quatre façades en grès gris affichant des éléments d’architecture classique (fron- tons, bas-reliefs, colonnes…). Or transformer un bâtiment historique du XIXè siècle en un palais de justice du XXIème siècle nécessite de répondre aux besoins fonctionnels d’un équipement public moderne, en y intégrant notamment une remise aux normes de sécurité en vigueur inhérentes à un ERP (établisse- ment recevant du public). Bien pensée dès le départ, l’organisation fonctionnelle interne a été préservée et adaptée aux enjeux actuels, avec des flux de circulations revus en fonction de l’évolution des usages et la création d’une extension. Destiné à 225 magistrats et fonc- tionnaires, ce projet pharaonique a regroupé trois chantiers délicats qui se sont déroulés au cœur de la capitale alsacienne. Un toit-origami en inox L’un d’eux a porté sur la restauration minu- tieuse des éléments inscrits à l’inventaire supplémentaire des Monuments historiques (1992), à savoir les façades et les verrières, le vestibule d’entrée et la salle des pas perdus 76
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=