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van 25 meter, terwijl de breedte van magazijn C 60 meter bedraagt, bestaande uit twee over- spanningen van 30 meter.” Uitdaging qua engineering Bij de bouw van de magazijnen is zowel S235- als S355-staal gebruikt. “Staal is het uitgelezen materiaal om dergelijke grote overspanningen te realiseren. Qua engineering was het toch wel een uitdaging, onder meer omdat er vakwerk- kolommen aan te pas kwamen. Dat komt niet zo heel vaak voor, maar in dit geval was dat zeker een geschikte oplossing”, legt Dirk Meert uit. “De brandwanden tussen de magazijnen bestaan uit een ontdubbelde structuur met een combinatie van beton en cellenbetonpanelen. De gevelschil is opgebouwd uit binnendozen van 140 mm dik met een geïntegreerde glaswoliso- latieplaat van 200 mm, die de vereiste U-waarde garandeert. Dit geheel is aan de buitenzijde bekleed met een staalplaat in de typische ‘mushroomkleur’ van Katoen Natie. Rond de poortopeningen van de laadkades zijn betonnen sandwichpanelen met resolisolatie geplaatst en het steeldeck is geïsoleerd met PIR – eveneens om te voldoen aan de EPB-regelgeving.” mètres avec 2 travées de 25 mètres, tandis que la largeur de l’entrepôt C est de 60 mètres, soit deux travées de 30 mètres. » Défi d’ingénierie Pour la construction des entrepôts, on a eu recours à de l’acier S235 et S355. « L’acier est le matériau idéal pour réaliser d’aussi grandes travées. Du point de vue ingénierie, ce fut quand même un défi, entre autres à cause des colonnes en treillis. Cela n’est pas si souvent mis en œuvre, mais dans ce cas précis, il s’agissait vraiment d’une solution adéquate », poursuit Dirk Meert. « Les murs coupe-feu compartimentant les entrepôts ont une structure dédoublée combinant béton et panneaux en béton cellulaire. La façade est composée de doublages d’une épaisseur de 140 mm avec panneau isolant en laine de verre intégré de 200 mm, garantissant la valeur U exigée. Sur la face extérieure, le tout est recouvert de tôle dans la couleur « champignon » typique à Katoen Natie. Autour des baies des quais de (dé)chargement ont été placés des panneaux sandwich avec isolation résolique, tandis que le steeldeck est isolé avec du PIR – également pour satisfaire à la règlementation PEB. » 59

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