info-steel-60
80 jaar geleden_il y a 80 ans L’Ossature Métallique - 1940 Ponton voor heimachine Het ponton van 20x10 m weegt 120 ton en draagt de kraanbaan met een 28 m hoge heima- chine. Hiermee werden 1400 funderingspalen geplaatst voor een kaaimuur in Venezuela. Het ponton is bijzonder omdat het geen invloed van deining ondervindt: het rijst volledig uit het water en steunt op de bodem met behulp van 4 buizen met een diameter van 16,5x0,8 m die op een voetstuk scharnieren. De schommelingen worden geregistreerd: zodra de hellingsgraad te groot wordt, weerklinkt een waarschuwingssig- naal. Vervolgens wordt het ponton door opvij- zeling en opdrifting van de steunen weer op niveau gebracht. Het geheel weegt 300 ton. Lassen van bruggen en grote staalconstructies Toen scheuren werden vastgesteld in bepaalde lasnaden van bruggen, die de technische over- heid vooral toeschreef aan krimpspanningen van de lasnaden, werd vaak aanbevolen om geklon- ken verbindingen te gebruiken voor bruggen en constructies. Onderzoeken leidden tot een herdefiniëring van enkele basisregels inzake voorbereiding van V- of X-lasnaden en inzake uitvoeringsvolgorde en -richting van de lassen. Op de werf zouden de liggerlijven voortaan bovendien voor het lassen van het verbindings- uiteinde aan de hoofddelen gelast worden. Tegelijkertijd voerden de Duitse spoorwegen een hele rist vermoeidheidsproeven uit op grote liggers en belastten ze staafconstructies, alles op ware grootte. Ze kwamen tot de conclusie dat de gelaste stukken duurzamer waren dan de geklonken verbindingen en dat de vastgestelde eindbelasting op de staafconstructies meer dan 2 keer hoger lag dan de berekende waarden, rekening houdend met de krimp, die voor de betreffende onderdelen in werkelijkheid onscha- delijk was. Toen scheuren werden vastgesteld in de structuur van 3 bruggen uit ST52-staal die 6 maanden eerder in gebruik genomen waren, werden de walsmachines bijgesteld om een L’Ossature Métallique - 1940 Ponton pour sonnette de battage Ponton de 20x10 m, pesant 120 tonnes et supportant le chemin de roulement d’une sonnette de battage de pieux de 28 m de haut pour le battage des 1400 pieux d’un mur de quai au Venezuela. Sa particularité réside dans le fait que, pour ne pas être influencé par la houle, il sort totalement de l’eau et pose sur le fond à l’aide de 4 tubes de 16,5x0,8 m de diamètre, articulés sur une semelle. Les oscilla- tions sont enregistrées et dès que l’inclinaison est trop forte, un avertisseur sonore le signale et le ponton est remis à niveau, par vérins et brochage des supports. L’ensemble pèse 300 tonnes. La soudure des ponts et des charpentes importantes Au vu de l’apparition de fissures, dans certains joints de ponts soudés, que l’autorité technique attribuait en principal aux tensions de retrait des soudures, il était souvent suggéré, de préconiser des joints rivetés, pour les ponts et charpentes. Les examens réalisés, aboutirent à redéfinir certaines règles de base, concernant la prépa- ration des joints en V ou en X, l’ordre et le sens d’exécution des soudures ainsi que sur chan- tier, de souder, les âmes des poutres au pièces maitresses avant la réalisation des soudures d’about du joint. En parallèle, les chemins de fer allemands réalisèrent de très nombreux essais de fatigue sur des poutres importantes et des mises en charges de nœuds rigides, grandeur nature, pour arriver à la conclusion que les pièces soudées étaient plus endurantes que les joints rivetés et que les charges ultimes constatées sur des nœuds rigides étaient plus de 2 fois plus résistantes que les valeurs de calcul, tenant compte du retrait, qui pour ces pièces était, de fait, inoffensif. Par contre, l’apparition de fissures dans la structure de 3 ponts en acier ST52, en service depuis 6 mois, amena une mise au point avec les laminoirs, de la structure même de l’acier 10 Tekst_Texte : José Jongen (Infosteel) L’Ossature Métallique was vanaf 1932 het maandblad van het Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). In 1955 wijzigde de titel van het tijdschrift in ‘ACIER |STAHL |STEEL’. Dit tijdschrift is de facto de voorganger van het huidige ‘info-steel’. _L’Ossature Métallique était depuis 1932, la publication du Centre belgo-luxembourgeois d’information de l’acier (CBLIA). En 1955, le nom de la revue change en ‘ACIER |STAHL |STEEL’. Cette revue est de fait le prédécesseur de l’actuelle ‘info-steel’.
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