info-steel-60

bedraagt ongeveer 17 m, waarbij de liggers aan weerszijden 3 m uitkragen om de spanningen en vervormingen in het midden van het veld te verminderen. De dakbalken zijn ontworpen als een gemengde staal-betonconstructie, de rand- balken werken alleen als een stalen constructie. De kolommen werden gescharnierd om ze zo slank mogelijk te houden.” In dit congresgedeelte valt de sierlijke stalen trap op die de verschillende niveaus met elkaar verbindt. “Die trap werd in drie delen aange- voerd en ter plaatse aan elkaar gelast”, vult architect Tom Bonnevalle van XDGA tijdens een rondleiding aan. “Het bovenste deel van de gevel hangt op aan de randbalken van de hoogste verdieping, terwijl het onderste deel afsteunt op de perifere wanden van de onder- grond. Om dit mogelijk te maken moesten differentiële vervormingen in belangrijke mate worden beperkt. Het draagsysteem van de gevel werd gedeeltelijk gerealiseerd door afzonderlijke parallelle liggers, waarbij één alleen de gevel draagt en de andere alleen de mobiele last van het dak”. La portée est d’environ 17 m ; les poutres des deux côtés débordent de 3 m pour réduire ainsi les contraintes et les déformations au milieu du champ. Les poutres de toit sont conçues sous la forme d’une structure mixte acier-béton ; les poutres de rive n’ont qu’une fonction de struc- ture en acier. Les colonnes ont été articulées pour les garder aussi fines que possible. » L’élégant escalier en acier, qui relie les différents niveaux, se démarque dans cette partie du bâtiment des congrès. « Cet escalier a été livré en trois parties, soudées sur place les unes aux autres », ajoute l’architecte Tom Bonnevalle de XDGA, à l’occasion d’une visite. « La partie supérieure de la façade est suspendue aux poutres de rive du dernier étage, tandis que la partie inférieure repose sur les parois péri- phériques de l’assise. Pour y parvenir, il a fallu réduire considérablement les distorsions diffé- rentielles. Le système de portance de la façade a été réalisé en partie au moyen de poutres parallèles distinctes, l’une ne portant que la façade et l’autre uniquement la charge mobile de la toiture ». 16

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=