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(waarvan eentje merkelijk groter is dan de twee andere) met imposante lichtstraten, waarrond ateliers gegroepeerd zijn. En dat terwijl de vatwa- gens in het verleden rechtstreeks het gebouw binnenreden via het spoor …Voor de architecten bestond de voornaamste uitdaging erin de slanke staalelementen te vrijwaren – zowel structureel als op het niveau van de lichtstraten. Staalstructuren De straalstructuren zijn gerestaureerd door Metalor, dat geplooide elementen opnieuw rechttrok, de ontbrekende stukken verving, de schroeven opnieuw vastdraaide, de kolommen versterkte door metalen staven toe te voegen, enzovoort. Een deels artisanale klus die niet veel hedendaagse bedrijven nog kunnen uitvoeren. Bepaalde kolomvoeten waren volledig verroest en zijn hersteld. Alle gordingen, waarop de licht- straten rusten (om de krachten af te dragen op de staalstructuren), zijn vervangen. avec verrière, autour desquelles on trouve des ateliers. Il faut s’imaginer qu’à l’époque, une voie de chemin de fer amenait directement les wagons-foudres à l’intérieur du bâtiment... Pour les architectes, le défi principal de ce vaste chan- tier fut de préserver la légèreté des structures métalliques, aussi bien au niveau des verrières que des charpentes. Charpentes métalliques Les charpentes métalliques ont été restaurées par Metalor : redresser les fers pliés, remplacer les fers manquants, reboulonner, consolider les pieds en ajoutant des plats métalliques, … Du travail en partie artisanal que peu sont encore capables de réaliser de nos jours. Certains pieds, enforcés dans le sol, étaient complètement rouillés et ont été reconstitués. L’ensemble des pannes, sur lesquelles s’appuient les verrières pour transférer leur charge sur les charpentes métalliques, ont été remplacées. 54

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