info-steel-61

Station aan zee Het station aan zee-project werd in 2012 gestart. Het omvatte de herinrichting van het tramstation en de parkeerruimtes, de restauratie van het historisch stationsgebouw, de aanleg van een serie nieuwe perrons, de vervanging van de verou- derde spoorperronluifels door een overkapping van zowel de spoor-, tram- en busperrons en de ondergrondse fietsenstallingen. Ook de bouw van een stalen voetgangerspasserelle over de sporen maakte deel uit van het masterplan Oostende Stationsomgeving, goed voor een oppervlakte van 100.000 m 2 en een investering van meer dan 150 miljoen euro. Naast deze renovatiewerken stond ook de afbraak van een aantal grote gebouwen en van het oude tramdepot op het programma. Het behouden van de beschermde delen van het stationsgebouw, maakte de opdracht voor het architectenbureau Dietmar Feichtinger Architectes er niet makkelijker op. Last but not least werd plaats voorzien voor een voetgangerszone die alle delen van de nieuwe infrastructuur met elkaar en met de stad moest verbinden. Projet « Station aan zee » Le projet « Station aan zee » a été lancé en 2012. Il consistait à réaménager la station de tram et les espaces de parking, à rénover le bâtiment historique de la gare, à construire une série de nouveaux quais, à remplacer les anciens auvents des quais de la gare par une couverture au niveau des différents quais (trains, trams et bus) et le parking à vélos souterrain. Le plan maître « Oostende Stationsomgeving » visait également la construction au-dessus des voies d’une passe- relle d’une superficie de 100 000 m² exigeant un investissement de plus de 150 millions d’euros. Outre ces travaux de rénovation figurait égale- ment au programme la démolition d’une série de grands bâtiments ainsi que du dépôt de tram. Cette mission, qui demandait à préserver les parties classées du bâtiment de la gare, n’a pas facilité la tâche au bureau d’architecture Dietmar Feichtinger Architectes. Last but not least, ce projet prévoyait également une zone piétonne devant relier toutes les parties de cette nouvelle infrastructure entre elles et à la ville. 36

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=