info-steel-61
Sheddak De oorspronkelijke perronoverkapping in staal en glas kon in pracht ooit wedijveren met de mooiste stations in ons land. Helaas ging deze tijdens de Eerste Wereldoorlog tegen de vlakte. De architecten hebben getracht die grandeur van weleer terug op te roepen door het ontwerp van een elf meter hoge translucente perronkap in kleuren die verwijzen naar de zee – blauw, groen, geel en wit. De draagstructuur bestaat uit een kolommen- raster in staal waarboven een sheddak, bekleed met meerwandige platen in polycarbonaat van 40 mm dikte, die de perrons van regen moet vrijwaren. Dankzij het gefilterd licht- en kleurenspel onder de overkapping zorgen deze platen voor een aangename, warme sfeer. De waterdichting van de panelen werd verzekerd door een tand- en groefverbinding, specifiek ontworpen voor daktoepassingen. Door de lichte hoek waaronder de opeenvolgende dakvlakken geplaatst werden, oogt het geheel dynamisch en is ventilatie gewaarborgd. Shed La couverture initiale des quais faite d’acier et de verre rivalisait jadis avec les plus belles gares de notre pays. Une splendeur malheureusement mise à mal durant la Première Guerre mondiale. Les architectes ont tenté de recréer la grandeur de l’époque par la conception d’une couverture de quai transparente de onze mètres de haut, déclinée dans des couleurs rappelant la mer, à savoir le bleu, le vert, le jaune et le blanc. La structure portante se compose d’une trame de colonnes en acier surmontée d’un shed recouvert de plaques alvéolaires en polycar- bonate de 40 mm d’épaisseur pour protéger les quais de la pluie. Grâce au jeu de lumière et de couleurs filtré sous la couverture, ces plaques offrent une ambiance agréablement chaleureuse. L’imperméabilité des plaques fut assurée par un emboîtement denté et femelle, conçu spécifiquement pour les applications de toit. L’ensemble adopte une allure dynamique et aérée grâce aux versants successifs disposés selon une légère inclinaison. 37
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=