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De voetgangersbrug die zich onder de overkap- ping en boven de sporen bevindt, is opge- bouwd uit een staalconstructie die aan het dak ophangt. De passerelle geeft via trappen en beglaasde liftconstructies rechtstreeks toegang tot de perrons. Ook werden de technische installaties zoals communicatie- en reclameborden en bewegwij- zering eigen aan het treinverkeer, opgehangen aan de staalstructuur. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om de spoorweginfrastruc- tuur – sporen, wissels en bovenleidingen - te vernieuwen. Uitwaaierende kokers en ontdubbelde liggers De kolommen van de staalconstructie bestaan uit vier naar boven uitwaaierende kokers. Op de 3D gelaserde buiskolommen werden boven- aan in beide richtingen ontdubbelde I-liggers geplaatst. Tussen de ontdubbelde liggers werden in de dwarsrichting ten opzichte van de perrons goten voorzien voor de afwatering van de sheddakdichting. “Omwille van het zeeklimaat is, na thermische verzinking, op het staal een bijkomend drielaags corrosiewerend verfsysteem toegepast”, zegt Daphne Deckers, CEO van het staalbouwbedrijf Ferrokonstrukt uit Meulebeke dat de bouw van de overkapping en de passerelle voor zijn reke- ning nam. “De omvang van het project en de korte montagetermijnen betekenden een hele uitdaging. Verder waren de montage van de 3D gelaserde buiskolommen en de twee passe- relledelen niet vanzelfsprekend. Deze laatsten moesten onder de overkapping en boven de sporen gemonteerd worden”. Ook met de speci- ficiteit van de locatie moest rekening gehouden worden. “Bij fase drie van het project gebeurde de voormontage op 10 km van de plaats van de installatie. Deze stukken moesten dan per wagon naar de werf gereden worden”, vervolgt Daphne Deckers. “Uiteindelijk verliep alles vlot, ook dankzij de goede samenwerking met de hoofdaannemer. Samen werd gezocht naar oplossingen om het project tot een goed einde te brengen. Alles samen werd zo’n 2.500 ton staal verwerkt, in staalkwaliteit S235 en S355”. La passerelle piétons, qui se situe sous la couverture et qui passe au-dessus des voies, se compose d’une construction en acier suspendue au toit. Cette passerelle permet d’accéder immé- diatement aux quais par le biais d’un escalier et d’ascenseurs vitrés. Les installations techniques comme les panneaux publicitaires et de communication ainsi que la signalisation propre à la circulation des trains, furent également fixées à la structure d’acier. L’on profita de l’occasion pour rénover également l’infrastructure ferroviaire (rails, aiguillages et caténaires). Caissons rayonnants et poutres dédoublées Les colonnes de la construction en acier se composent de quatre caissons rayonnants vers le haut. Le haut des colonnes tubulaires traitées au laser 3D ont accueilli des poutres de type I dédou- blées dans les deux sens. Des corniches ont ensuite été placées de manière transversale par rapport aux quais entre les poutres dédoublées, afin de garantir le drainage de l’étanchéité du shed. « En raison du climat maritime, l’on a appliqué un système de peinture anti-corrosion triple couche supplémentaire », indique Daphne Deckers, CEO de la société spécialisée en construction métallique Ferrokonstrukt, basée à Meulebeke, qui s’est chargée de la construction de la couverture et de la passerelle. « L’ampleur du projet et les délais courts de montage nous ont réellement mis au défi. Le montage des colonnes tubulaires traitées au laser 3D et des deux parties de la passerelle n’était vraiment pas une sinécure. Les parties de passerelle devaient être montées par-dessus les voies et sous la couverture. » Il a également fallu prendre en compte les spécificités du lieu. « En phase trois du projet, le prémontage se faisait à 10 km du lieu de l’installation. Il a dès lors fallu amener ces éléments sur le chantier par les rails », poursuit Daphne Deckers. « Au final, tout s’est bien passé, grâce aussi à la bonne collabo- ration avec l’entrepreneur principal. Nous avons cherché ensemble des solutions afin de mener à bien le projet. Il nous a fallu quelque 2,5 tonnes d’acier de qualité S235 et S355. » 38
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