info-steel-61

Speelplaatsen stapelen Al snel was het duidelijk dat het omvangrijke programma voor het Stadsgebouw en de eerder beperkte ruimte op de site tot een ander concept dan het klassieke schoolplan zou leiden. “We hebben diverse modellen onderzocht, waaronder een speelruimte op het dak. Uiteindelijk kozen we voor een compact schoolgebouw dat zich als een rationele rechthoekige doos van 40 x 30 m aan de oostkant van de site situeert. Hierdoor kwam er ruimte vrij aan de waterkant waarbij we de maximale vrije bouwhoogte van 20 m hebben benut. Het was van in het begin duide- lijk dat we op het gelijkvloers over onvoldoende ruimte zouden beschikken voor de speelplaats. De oplossing zat in het stapelen van de verschil- lende speelplaatsen, wat vanzelf leidde tot de keuze voor een open draagstructuur. Het stapelen zorgt ervoor dat de speelplaatsen zich op hetzelfde niveau situeren als de klassen.” vertelt ir.-architect Willem Van Besien van XDGA (Xaveer De Geyter Architects) in een interview met Zeker Zink 1 . Empiler des terrains de jeux Très vite, il s’est avéré que le vaste programme prévu pour le bâtiment communal et l’espace disponible relativement limité sur le site condui- raient à un concept différent du plan scolaire classique. « Nous avons étudié divers modèles, y compris un espace de récréation sur le toit. Nous avons finalement choisi un bâtiment scolaire compact, implanté, telle une boîte rationnelle rectangulaire de 40 x 30 m, sur le côté est du site. Cela libérait de l’espace au bord de l’eau, où nous avons utilisé la hauteur libre de construction de 20 m maximum. Il était clair dès le départ que nous n’aurions pas assez d’espace au rez-de-chaussée pour la cour de récréation. La solution consistait à empiler les différents terrains de jeux, ce qui a conduit naturellement au choix d’une structure porteuse ouverte. L’empilement entraîne que les cours de récréation se situent au même niveau que les classes », explique l’architecte Willem Van Besien de XDGA (Xaveer De Geyter Architects) lors d’une interview avec Zeker Zink 1 . 48

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=