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kruislaaghout genoemd). De staalstructuur is nog zichtbaar aan de achterzijde. Het voordeel van het gebruik van staal is dat je er grote open ruimtes mee kunt creëren en nadien naar believen opvullen. De opbouw gebeurt ook razendsnel. De borstweringen van de speelplaats en de trappen zijn ook van staal. Tussen de sportzaal en het hoofd- gebouw kwam een tweede niveau met het lerarenlokaal dat uitkijkt op het verhoogde speelplein, eveneens van staal. Centraal werd een gang gemaakt. Het staalskelet werd met CLT-platen opgevuld. De structuur was rich- tinggevend voor de indeling van de klassen.” Ook hier lag de moeilijkheid weer in de fase- ring van de circulatiezone. In een eerste fase werd de staalstructuur gemonteerd, in een tweede moesten ze worden opgevuld met de houten platen. “Voor de ganse constructie werd 210 ton staal gebruikt”, vult Els Joos van staalbouwer Janssens uit Bocholt aan. “De staalkwaliteit was S355J0. Al het mate- riaal werd brandwerend geschilderd Rf 1h en werd ter plaatse op de werf gemonteerd. De grootste uitdaging lag hem wel in het feit dat wij bovenop bestaande gebouwen dienden te monteren. Dat bleek niet evident”. Het resultaat kon tot ieders tevredenheid positief genoemd worden. Architect, aannemer en staalbouwer slaagden erin van dit hetero- clytisch complex een homogeen geheel te maken. structure en acier reste visible à l’arrière du bâti- ment. L’avantage d’utiliser de l’acier ? Il permet de créer de grands espaces ouverts à colmater comme bon vous semble par la suite. L’acier permet également une construction en un temps record. Les garde-corps de la plaine de jeux et des escaliers sont également conçus en acier. Un deuxième niveau a été créé entre la salle de sport et le bâti- ment principal. Ce niveau tout en acier comporte la salle des professeurs, qui donne sur la cours de récréation surélevée. Un couloir a été prévu au centre. Des plaques de CLT ont servi à recouvrir le squelette d’acier. La structure a donné le ton pour l’agencement des salles de classe. » La difficulté résidait ici aussi dans le phasage de la zone de circulation. La première phase a vu naître la structure en acier, qui a été recouverte de plaques de bois dans une deuxième phase. « Pas moins de 210 tonnes d’acier ont été néces- saires pour l’ensemble de cette construction », explique Els Joos, de la société spécialisée en construction métallique Janssens basée à Bocholt. « L’acier utilisé était de type S355J0. Tout le matériau a été recouvert de peinture ignifuge Rf 1h avant d’être monté directement sur le chan- tier. La principale difficulté rencontrée ici était de construire sur des bâtiments existants. Ce qui n’était en rien évident. » Le résultat ? Un bel exploit à la grande satisfaction de tous. Architecte, entrepreneur et constructeur métallique, tous sont parvenus à transformer ce complexe hétéroclite en un ensemble homogène. 57
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