info-steel-62
zwembad knoopt Luik ook opnieuw aan met de traditie van de ‘publieke baden’, die dateert uit de eerste helft van de 20ste eeuw en die in bepaalde regio’s (vooral in Brussel) opnieuw opleeft. Sheddak en stalen vakwerkstructuur Binnenin onderscheidt het zwembad van Jonfosse zich onder meer via contrasterende zwarte accenten op de vloer en de muren – een soort signalisatie voor slechtzienden en personen met een beperkte mobiliteit – en akoestische cellulose op het bovenste gedeelte van de muren rond de zwembaden. Het had ook een van de enige zwembaden in Wallonië kunnen zijn die over bassins in inox beschikte, maar budgettaire beperkingen smoorden dit idee in de kiem. Wat het gebouw echter helemaal atypisch maakt, zijn het sheddak en de stalen vakwerk- structuur, die ervoor zorgen dat de aanwezigen letterlijk en figuurlijk baden in natuurlijk licht. «De keuze voor staal lag voor de hand. De finesse van de gebruikte profielen maakt dat het als constructiemateriaal een streepje voor had op hout», vertelt Baudouin Schuermans, Elle propose également des bains publics, une tradition datant de la première moitié du 20e siècle qui est remise au goût du jour dans certaines piscines (notamment à Bruxelles). Une toiture en shed et poutres treillis métalliques A l’intérieur, la piscine de Jonfosse se singularise notamment par des zones noires de contraste au sol et sur les murs, sorte de signalétique pour les PMR, et par une cellulose acoustique collée sur la partie supérieure des murs entourant les bassins. La piscine aurait pu être l’une des seules en Wallonie à posséder des bassins en inox, mais les contraintes budgétaires ont tué dans l’œuf l’idée des architectes. Mais ce qui rend ce bâtiment atypique, c’est sa toiture en shed et sa charpente en poutres treillis métalliques, maximisant l’entrée de lumière dans la piscine. « Le métal était un choix évident et plus approprié que le bois notamment pour la finesse des profilés utilisés », explique Baudouin Schuermans, ingénieur au sein du bureau d’études Greisch. « Pour la 22
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=