info-steel-62

ingenieur bij studiebureau Greisch. «De basis- structuur bestaat uit 70 ton S355JO-staal – een halfharde, lasbare variant», verduidelijkt Joseph Bertrand, zaakvoerder van ETS Bertrand, dat in dit project optrad als staalbouwer. Meerdere versies van het staalskelet «We hebben meerdere versies van het staalske- let ontworpen», herinnert Baudouin Schuermans zich. «Het kwam erop aan om de optimalisatie van het gewicht en het economische aspect piekfijn op elkaar af te stemmen. In eerste instantie waren we geneigd om voor gelaste plaatliggers te opteren. Ter hoogte van de boven- en onderranden van de vakwerken hadden we bijvoorbeeld I-vormige staven voor- zien, waarvan de onderflens evenwijdig was met de dakhelling, opdat men de stalen dakplaten rechtstreeks op die onderflensen kon plaatsen. Hierdoor zou er slechts één stalen strip zichtbaar zijn onder de stalen dakplaten.» Uiteindelijk zou het staalskelet opgebouwd worden uit standaard H-profielen. Voor de plaatsing van de (hellende) staalplaten op de onderflens (horizontaal) zouden dan weer kleine tussenelementen gebruikt worden. charpente, nous avons utilisé environ 70 000 kg d’acier S355JO, un acier soudable demi- dur », précise Joseph Bertrand, gérant des Etablissements Bertrand, le constructeur métal- lique partenaire de ce projet. Plusieurs versions de la charpente « Il y a eu plusieurs versions de la charpente », se souvient Baudouin Schuermans. « Nous devions mettre en corrélation les paramètres d’optimisation de poids et l’aspect économique du projet. Dans un premier temps, nous avions opté pour des profilés reconstitués soudés. Au niveau des membrures supérieures et inférieures des poutres-treillis, par exemple, nous avions des plats en I, mais dont la semelle inférieure était parallèle au sens de la pente de la toiture, de sorte que l’on puisse poser directement les tôles sur ces semelles inférieures. Cela permet- tait de ne voir qu’un seul plat métallique sous les tôles. » Finalement, la charpente sera constituée de profilés en H standard et, afin de poser les tôles (en pente) sur la semelle inférieure (horizontale), on utilisera de petites pièces intermédiaires. 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=