info-steel-62

waarbij ons opviel dat er bepaalde vormen en details worden gecreëerd aan de hand van verschillende lichtschakeringen, die opgewekt worden door facetten. Dit alles hebben we vertaald naar de dynamische 3D-gevel van ‘The Dutch Vault’, die bekleed is met ISIS 55-punt- profielen van ArcelorMittal. Deze profielen zijn verankerd op een achterstructuur in verzinkte metalen studs. Alle gevelplaten hebben dezelfde metaalachtige goudkleur (Granite Silky Shine GOLD), maar aangezien ze op een bepaalde manier gekanteld zijn en met hun lijnenspel voor het nodige contrast zorgen, vangen en weer- kaatsen ze het licht op geheel eigen wijze, waar- door er een bijzonder optisch effect ontstaat. Afhankelijk van het weer en je perspectief ziet het gebouw er telkens anders uit, waardoor het echt lijkt te ‘leven’. Een leuk weetje: we hebben ook nog een munt ontworpen ter ere van de opening van het gebouw, dus de cirkel is rond!» Maximaal effect met minimale economische impact Dat de nieuwe uitvalsbasis van KNM ‘The Dutch Vault’ heet – vrij vertaald: ‘de Nederlandse kluis’ – is evenmin toeval. Achter de gouden schil schuilt immers een robuuste betonnen kern. “Het is en blijft een produc- tiebedrijf, dus alles moet hyperfunctioneel en economisch geoptimaliseerd zijn”, legt Marie Wastiau uit. “Hoewel dat minder architecturale vrijheid lijkt te impliceren, hebben we toch ook onze stempel gedrukt op het interieur. We hebben de monumentale look-and-feel van de gevel doorgetrokken in de binnenaf- werking door middel van goudtinten en een staalstructuur met V-kolommen. We hadden ons voorgenomen om enkel standaard indus- triële materialen te gebruiken, kwestie van de bouwheer niet onnodig op kosten te jagen. Een maximaal effect met een minimale economi- sche impact: dat was ons doel. Voorts hebben we enkele openingen voorzien in het volume, zodat de aanwezige medewerkers – ondanks het gesloten karakter van het gebouw – kunnen genieten van natuurlijke lichtinval. We hebben een driehoek uit de façade gesneden, die is ingevuld met een beglaasde inkompartij. Deze is via een imposante vide verbonden met een centrale binnentuin, waarrond de grâce à des jeux d’ombre et de lumière, générés par des facettes. Nous avons traduit tout cela dans une façade 3D dynamique pour ‘The Dutch Vault’, qui est recouverte de profils dentelés ISIS 55 d’ArcelorMittal. Ces profils sont ancrés sur une structure sous-jacente en studs métalliques galvanisés. Tous les panneaux de façade ont la même teinte métallique dorée (Granite Silky Shine GOLD), mais comme ils sont orientés d’une certaine façon et contrastent par leur jeu de lignes, ils capturent et reflètent la lumière différemment, engendrant un effet d’optique particulier. En fonction de la météo et de la perspective, le bâtiment apparaît chaque fois autrement, ce qui lui donne l’impres- sion d’être vivant. Cerise sur le gâteau : nous avons également dessiné une pièce de monnaie en l’honneur de l’ouverture du bâti- ment, donc la boucle est bouclée ! » Effet maximal pour un impact économique minimal Le nouveau siège de KNM s’appelle donc ‘The Dutch Vault’ – traduit littéralement : ‘le coffre- fort hollandais’– et ce n’est pas non plus un hasard. L’enveloppe dorée cache un solide noyau en béton. « Cela reste une entreprise de produc- tion, donc tout doit être optimalisé au maximum d’un point de vue fonctionnel et économique », poursuit Marie Wastiau. « Bien que cela semble impliquer une limitation de la liberté architectu- rale, nous avons quand même réussi à marquer de notre empreinte les espaces intérieurs. Nous avons en effet transposé l’aspect monumental de la façade dans les finitions intérieures au moyen de teintes dorées et d’une structure en acier avec des colonnes en V. Nous nous étions donné pour objectif de n’utiliser que des maté- riaux industriels standards, pour ne pas imposer des coûts inutiles au maître d’ouvrage. Un effet maximal avec un impact économique minimal : tel était notre but. Nous avons également prévu quelques ouvertures dans le volume, de sorte que les travailleurs – et ce malgré le caractère fermé du bâtiment – puissent profiter d’apports de lumière naturelle. Nous avons découpé un triangle dans la façade, qui est occupé par un hall d’entrée vitré. Celui-ci est relié par un impo- sant vide à un jardin d’intérieur central, autour 38

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=