info-steel-62
Stalen boogbrug torent boven Welsh landschap uit Weervast staal geschilderd om architecturale redenen Tussen Brynmawr en Gilwern in Zuid-Wales kwam over de Clydachkloof en de A465 een brug met een bijzondere architectonische vorm- geving. De boogbrug torent maar liefst 50 m boven het landschap uit. De staalconstructie, goed voor zo’n 1.000 ton, werd in ons land geprefabriceerd. De boog begint aan de ene voet van de brug, kruist het wegdek en landt 94 m verder aan de andere voet. Buiten dertig hangers – thermisch verzinkte locked coil-kabels in een HDPE-kous en met een diameter van 84 mm – is er geen verbinding tussen boog en wegdek. De hangers zijn aan de boog verbonden met een gaffel met pen-gatverbinding en aan het wegdek via een eindverankering met schroefdraad. De hele structuur is uitgevoerd in weervast staal, maar om architecturale redenen werd de boog geschilderd. Het wegdek, 25 m boven de begane grond, is van staal en beton – 17,9 m lang en tot 17 m breed. Het bestaat uit 2 L-vormige, uit Un pont métallique en arc domine la campagne galloise Acier auto-patinable peint pour des raisons architecturales Dans le sud du Pays de Galles, entre Brynmawr et Gilwern, est apparu par-dessus le canyon de Clydach et l’A465 un pont à l’allure architec- turale. Le pont en arc domine de ses 50 m le paysage. L’ouvrage d’art, qui a nécessité environ 1000 tonnes d’acier, a été préfabriqué dans notre pays. L’arc débute à un pied du pont, franchit la route et aboutit 94 m plus loin, au niveau de l’autre pied du pont. En dehors de 30 suspentes, câbles clos galvanisés à chaud de 84 mm de diamètre et gainés en HDPE, il n’y a aucune liaison entre l’arc et le tablier. Les suspentes sont reliées à l’arc par une fourchette avec assemblage tenon-mortaise et au tablier via un ancrage d’extrémité avec filetage. La totalité de la structure a été fabriquée en acier auto-pa- tinable, mais l’arc a été peint pour des raisons architecturales. Le tablier, à 25 m au-dessus du sol, est fait d’acier et de béton, et mesure 17,9 m de long pour 17 m de large. Il est composé de deux Clydachkloof - A465, Brynmawr, Ebbw Vale, Wales (UK) Plaats_Localisation Welsh Ministers, Cardiff (UK) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Knight Architects, High Wycombe (UK) Architect / Ontwerper_Architecte / Concepteur Atkins, Epsom (UK) Studiebureau_Bureau d’études Costain, Maidenhead, England (UK) Hoofdaannemer_Entreprise générale Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Victor Buyck Steel Construction Infosteelleden_Membres d’Infosteel Victor Buyck Steel Construction Foto’s_Photos 24 - Jack Williams Gateway Bridge (UK) 90
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