info-steel-63
jaren 60 en 70 in herinnering brengen, een glorieus tijdperk voor de luchtvaart, toen ook het vliegveld van Namen het levenslicht zag. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat die kenmerkende uitstraling zal bijdragen tot het succes van dit project.» Combinatie van beton en staal De assemblagehal voor Sonaca Aircraft beschikt over een vloeroppervlakte van 1800 m 2 (30 x 60 m) en 400 m 2 kantoorruimte op de verdie- ping. Ze is volledig opgetrokken in staal. De draagstructuur bestaat uit kolommen en balken die samen goed zijn voor circa 100 ton S325-staal. Er zijn nog twee betonelementen aan toegevoegd om de constructie de vereiste inertie te geven en zo de binnentemperatuur te kunnen reguleren – vooral in de zomer. In vergelijking met een klassiek industrieel gebouw is de vlakke vloerplaat met een nog grote preci- sie gerealiseerd, want die vlakheid heeft een enorme impact op de nauwkeurigheid van de vliegtuigassemblage. De vloer is bekleed met qu’il évoque une époque glorieuse de l’avia- tion, celle des années 60-70, qui correspond d’ailleurs à la construction de l’aérodrome. Je pense que ce look va participer au succès du projet namurois ». Une construction combinant béton et acier D’une surface au sol de 1800 m 2 (30 x 60 mètres) + 400 m 2 de bureaux à l’étage, le hall d’assemblage pour Sonaca Aircraft est construit entièrement en acier. La charpente métallique est composée de colonnes et de poutres totalisant environ 100 tonnes d’acier en nuance S325. Seuls deux éléments sont en béton, essentiellement pour apporter l’inertie nécessaire à une bonne régulation de la température intérieure, notamment en été. Par rapport à un bâtiment industriel classique, la planéité de la dalle a été réali- sée avec une plus grande minutie encore, car sa planéité conditionne la précision des assemblages réalisés sur les avions. Revêtue 36
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=