info-steel-63
Stalen huid Een hellend dak garandeert de verbinding tussen het gelijkvloerse gedeelte (de assembla- gehal) en de kantoorruimte op het verdiepings- niveau. Deze bijzondere volumetrie wordt extra in de verf gezet via afgeronde hoeken tussen het dak en de gevel, waardoor het gebouw zich duidelijk onderscheidt van de traditionele indus- triële ‘schoendozen’. Philippe de Menten: «Het gebouw stroomlijnen door hetzelfde materiaal te gebruiken voor de bekleding van het dak en de gevel was onmogelijk met klassieke sand- wichpanelen, vermits deze niet buigbaar zijn. De gevel is dus opgebouwd uit drie lagen: de staalstructuur, zelfdragende steeldeckplaten die opgevuld zijn met isolatie en de golfplaten die het dak overkappen.» De lokale verantwoordelijken, de burgemeester van Namen, ondernemingen uit de streek en zelfs de omwonenden: ze mogen fier zijn op de manier waarop de reconversie van het vliegveld verlopen is. De activiteiten van Sonaca Aircraft veroorzaken weinig tot geen geluidshinder, vermits vluchten zeldzaam zijn en de Sonaca 200 verrassend stil is. Ook de toekomstige semi- narieruimte en het rooftoprestaurant beloven een waaier aan nieuwe mogelijkheden te bieden. Une peau en acier Une toiture en pente permet de raccorder la partie basse du projet (le hall d’assemblage), avec la partie haute comprenant les bureaux. Cette forme particulière est encore renforcée par les angles arrondis entre toiture et façade, émancipant clairement le bâtiment de la tradi- tionnelle « boîte à chaussures » des construc- tions industrielles traditionnelles. Philippe de Menten : « Caréner ainsi le bâtiment en utilisant le même matériau en toiture et en façade, était impossible à faire avec des panneaux sandwich classiques, ceux-ci ne pouvant pas être cintrés. La façade est donc composée de trois couches : la structure en acier, des bacs acier autoportants remplis d’isolant et enfin la tôle ondulée que l’on retrouve ainsi en toiture. » Responsables de l’aérodrome, bourgmestre de Namur, entreprises de la région et même riverains ont de quoi se féliciter de la façon dont le développement de l’aérodrome est mené. Les activités de la Sonaca Aircraft n’ap- portent en effet que très peu de nuisances, puisque les vols sont rares et que le Sonaca 200 est de plus étonnamment silencieux. Et l’ouverture prochaine de l’espace de sémi- naires et du restaurant offrira au site un nouveau bouquet d’opportunités. 39
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=