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stadscentrum opnieuw drastisch afneemt en de algemene leefbaarheid in Antwerpen fors toeneemt. Ook verschillende wegen, kruispun- ten, pleinen en andere publieke ruimtes langs het kersverse tramtraject kregen een nieuwe invulling. Zo ondergingen de Noorderleien, de Noorderlaan, het Operaplein en de Rooseveltplaats een grondige metamorfose om het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers (opnieuw) alle ruimte te geven. Spaanse Omwalling Een van de meest opvallende plekken op het traject van de Noorderlijn is de historische Kipdorpsite. Daar werden in het voorjaar van 2018 waardevolle archeologische restanten van de vroegere stadsmuren blootgelegd, die dateren uit de zestiende eeuw. De overblijfselen van deze indrukwekkende ‘Spaanse omwalling’, die in opdracht van Keizer Karel V werd opgetrokken en ter hoogte van de huidige Leien lag, bleken nog in goede staat te verkeren (tot bijna 8 m onder het maaiveld). Een deel van het Kipdorpbastion en een pijler van de Kipdorpbrug moesten helaas plaatsmaken voor de autotunnels die ook onder het Operaplein lopen, maar de zuidelijke flank van qui diminue drastiquement le nombre de voitures dans le centre-ville et rend celui- ci plus vivable. Différents carrefours, rues, places et autres espaces publics situés le long du parcours du nouveau tram ont également été rénovés. Ainsi, la métamorphose des Noorderleien, Noorderlaan, Operaplein et Rooseveltplaats a redonné aux transports en commun, aux cyclistes et aux piétons tout l’espace qui leur est dû. Enceinte espagnole L’un des endroits les plus remarquables sur le parcours de la Noorderlijn est le site histo- rique Kipdorp. Au printemps 2018, de précieux vestiges archéologiques des anciens murs de la ville datant du seizième siècle y ont été mis au jour. Les vestiges de cette impressionnante ‘Enceinte espagnole’, qui fut construite sur ordre de l’empereur Charles Quint à hauteur des Leien actuelles, présentaient un bon état de conservation (jusqu’à presque 8 m sous le niveau du sol). Une partie du bastion de Kipdorp et une pile du pont du même nom ont hélas dû faire place aux tunnels routiers passant sous la Operaplein, mais le flanc sud 56

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