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Overkapping station van Oostende Een overdekt open plein voor de Zeestatie Met de overkapping kreeg het station van Oostende zijn definitieve bekroning. Bijna zeven jaar lang werd aan de herinrichting en reconver- sie van de site gewerkt. Het project omvatte de herinrichting van het tramstation en de parkeerruimtes, de restauratie van het historisch stationsgebouw, de aanleg van een serie nieuwe perrons, de vervanging van de verouderde spoorperronluifels door een overkap- ping van zowel de spoor-, tram- en busperrons en de ondergrondse fietsenstallingen. De architecten hebben getracht de oorspronke- lijke grandeur van de perronoverkapping terug op te roepen door het ontwerp van een 11 m hoge translucente perronkap in kleuren die verwijzen naar de zee – blauw, groen, geel en wit. Dankzij het gefilterd licht- en kleurenspel onder de overkapping zorgen deze platen voor een aangename, warme sfeer. De kolommen van de staalconstructie bestaan uit vier naar boven uitwaaierende kokers. Op de 3D gelaserde buiskolommen werden boven- aan in beide richtingen ontdubbelde I-liggers geplaatst. Recouvrement des quais de la gare d’Ostende Une place ouverte et couverte pour la gare balnéaire Ce recouvrement confère à la gare d’Ostende sa consécration finale. Le réaménagement et la reconversion du site ont pris près de sept ans. Ce projet consistait à réaménager la station de tram et les espaces de parking, à rénover le bâtiment historique de la gare, à construire une série de nouveaux quais, à remplacer les anciens auvents des quais de la gare ferroviaire par un recouvrement total de tous les quais (trains, trams et bus) et à construire un parking souter- rain pour vélos. Les architectes ont tenté de rappeler la grandeur de la toiture originelle par la conception d’un recouvrement de quai translucide de 11 m de haut, décliné dans des couleurs de la mer – bleu, vert, jaune et blanc. Grâce au jeu de lumière et de couleurs tamisées au travers de ce recouvre- ment, ces panneaux offrent une ambiance agréable et chaleureuse. Les colonnes de la construction en acier sont constituées de quatre tubes qui se déploient en éventail vers le haut. Au sommet des colonnes tubulaires sont fixées dans les deux sens et par laser 3D, des poutrelles en I dédoublées. Natiënkaai 1, Oostende Plaats_Localisation NMBS-HOLDING, Brussel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Dietmar Feichtinger Architectes, Montreuil Architect_Architecte Eurostation, Brussel Studiebureau_Bureau d’études Eurostation, Brussel Controlebureau_Bureau de contrôle THV Roegiers-Depret, Kruibeke Hoofdaannemer_Entreprise générale Ferrokonstrukt, Meulebeke Staalbouwer_Constructeur métallique Ferrokonstrukt, Meulebeke (gevels) Andere staaltoepassing_Autre application d’acier NMBS, Ferrokonstrukt Infosteelleden_Membres d’Infosteel David Boureau Foto’s_Photos nominatie_nomination CATEGORIE A 12
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