info-steel-65

kantoorverdieping, deden de verschillende betrokken actoren (ontwerpers en aannemers) een beroep op de BIM-methodiek en werkten ze op basis van gezamenlijke 3D-modellen. Geen overbodige luxe gezien de complexiteit en de repetitiviteit van de verschillende stalen assemblagedetails in de verbindingen met de verankeringen van het buitenschrijnwerk. Alle staalelementen werden gefabriceerd door PNB en per boot van Porto naar Rotterdam vervoerd, om vervolgens via bijzonder wegtransport (65 vrachtwagens!) te worden overgebracht naar de werf. De hoofdingang van het gebouw is uitgerust met een stalen trap, waarvan de trapbomen uit staal- platen bestaan (afmeting: 14000x1700x25 mm) die gedragen worden door de 25 mm dikke ondersteuningsplaten van de treden. Dit pronk- stuk in zwart S355-staal is in één stuk geleverd, weegt maar liefst 14,2 ton en is geplaatst voor het laatste deel van het zwevende kantoorniveau volledig was afgewerkt. Een stalen passerelle slaat de brug met het bestaan- de gebouw en herbergt het bedrijfsrestaurant. Ze overkraagt de toegangsweg via een overspanning van 15 m, aan de hand van twee vierendeelliggers. Deze laatste bestaan uit vierkante buizen (300/300 mm), die aan de hand van geperforeerde HE 500 B-liggers verbonden zijn met het dak. (concepteurs et entrepreneurs), la modélisation 3D avec application de la méthode BIM s’est avérée déterminante vu la complexité et la répétitivité des différents détails d’assemblage métallique en interface avec les fixations des menuiseries extérieures. Fabriqués par PNB au Portugal, les éléments de l’anneau en acier ont été acheminés par bateau de Porto à Rotterdam, puis par convoi exceptionnel (65 camions !) de Rotterdam vers le chantier. L’entrée principale du bâtiment accueille un escalier métallique dont les limons sont des plaques métalliques de dimensions 14000x1700x25 mm maintenues par les plats (ép. 25mm) de support des marches. Cet ouvrage en acier noir S355 a été livré en une seule pièce d’un poids de 14,2 t et posé en place avant la finalisation de la dernière partie de l’anneau. Franchissant la voirie d’accès sur une portée de 15 m à l’aide de deux poutres-treillis Vierendeel formées de tubes carrés 300/300 mm reliées en toiture par des HE 500 B régulièrement perfo- rées en leurs âmes, une passerelle métallique fait la liaison avec le bâtiment existant tout en abritant le restaurant d’entreprise. 78

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=