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Gedetailleerde onderstructuur De meeste Vlaamse bruggen met overspan- ningen van meer dan 100 meter hebben een bovenstructuur – denk bijvoorbeeld aan de typi- sche ‘bowstringbruggen’ over het Albertkanaal. Gezien de specifieke omgevingsomstandighe- den, zoals de aanwezigheid van de aanpalende woningen in de Stationsstraat, was dit in Ingelmunster echter niet de aangewezen keuze. “Het was dan ook belangrijk om de schaal van de brug te ‘breken’ door alle structurele elemen- ten aan de onderzijde te voorzien en ze uitvoerig te detailleren. Zo hebben we een nieuw type X-diagonalen ontworpen (uitgesneden kruisvor- mige platen die verstijfd zijn met zijplaten) om de bogen en de liggers onder het brugdek met elkaar te verbinden. Ze garanderen een optimale stijfheid, en dat met een minimaal materiaal- gebruik en maximale transparantie. Bovendien geven ze de brug een unieke esthetische identi- teit”, legt Bart Bols uit. “Daarnaast moesten we Sous-structure ouvragée La plupart des ponts flamands d’une portée de plus de 100 mètres sont caractérisés par leur superstructure – pensez par exemple aux ponts bow-string sur le canal Albert. Compte tenu des conditions spécifiques liées au contexte, telles que la présence de maisons adjacentes dans la Stationsstraat, ce choix n’était pas approprié à Ingelmunster. « Il était donc important de ‘casser’ l’échelle du pont en plaçant tous les éléments structurels en bas et en les détaillant largement. Nous avons donc conçu un nouveau type de diagonales en X (plaques découpées en forme de croix et rigidifiées par des plaques latérales) pour relier les arches et les poutres sous le tablier du pont. Celles-ci garantissent une rigidité optimale, avec une utilisation minimale de matériaux et une transparence maximale. En outre, elles confèrent au pont une identité esthétique unique », explique Bart Bols. « De plus, nous avons dû limiter à la fois la 22
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