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zowel het hoogteverschil bij het oversteken van de brug als de structurele hoogte zien te beper- ken. De zeer grote overspanning-hoogteverhou- ding resulteerde in uiterst strakke, vlakke bogen en de langshelling is beperkt tot maximaal 4%. De hoogte van de onderstructuur varieert van 0,7 meter centraal in de overspanning tot 2 meter aan de verbinding tussen boog en ligger – slechts 0,5 meter extra in vergelijking met een klassieke bovenstructuur.” Centrale lichtstraat en stijlvolle leuningen Eveneens opvallend is de centrale lichtstraat tussen de twee rijbanen, die een totale lengte van 193 meter bestrijkt. “Ze is afgedekt met een horizontaal rooster met een ruitvormi- ge structuur. De breedte van de lichtstraat varieert van 0,75 meter aan de uiteinden tot 4 meter in het midden. Het diffuse licht onder de Brigandsbrug creëert een bijzon- der effect”, zegt Bart Bols. “De stijlvolle leuningen op de brugranden, die de aanwe- zigheid van storende verticale elementen zoals verlichtingspalen en voertuigkerende constructies overbodig maken, vormen différence de hauteur lors du franchissement du pont et la hauteur de la structure. Le rapport très important entre la portée et la hauteur a donné lieu à des arcs plats extrêmement épurés, avec une pente longitudinale limitée à un maximum de 4%. La hauteur de la sous-structure varie de 0,7 mètre au centre de la travée à 2 mètres au niveau de la connexion entre l’arc et la poutre - soit seulement 0,5 mètre de plus par rapport à une superstructure classique. » Puits de lumière central et élégants garde-corps Tout aussi frappant est le puits de lumière central entre les deux chaussées, qui s’étend sur une longueur totale de 193 mètres. « Celui- ci est recouvert d’une grille horizontale avec une structure en forme de losange. La largeur du puits varie de 0,75 mètre aux extrémités à 4 mètres au milieu. La lumière diffuse sous le Brigandsbrug crée un effet spécial », explique Bart Bols. « Les élégantes mains courantes sur les bords du pont, qui rendent inutile la présence d’éléments verticaux perturbateurs tels que les mâts d’éclairage et les dispositifs de retenue des véhicules, sont la cerise sur le gâteau. Elles 23

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