info-steel-66

het marktplein was het soms echt puzzelen vanwege de beperkte manoeuvreerruimte en hebben we de wijk uit veiligheidsoverwegingen laten ontruimen tijdens de montagedagen. Gelukkig was de verstandhouding met de gemeente en de buurtbewoners optimaal dankzij diverse overlegmomenten en infover- gaderingen. Eind november 2018 hebben we de stalen hoofdliggers overgedragen aan betonaannemer Artes Depret, die het brugdek gegoten heeft. Daarbij zorgden speciaal ontworpen tijdelijke trekkers voor de stabili- teit van de twee hoofdliggers en deuvels voor de hechting tussen het staal en het beton. Tot slot zijn het centrale stalen rooster en de leuningen geplaatst (aangeleverd door B-Line Metaalconstructies). Sinds juli 2020 is de brug open voor het verkeer en in het najaar van 2020 werd de laatste hand gelegd aan de omge- vingsinrichting. Het eindresultaat is prachtig. De brug ziet er beter uit dan de renders van het ontwerp, en dat zie je niet vaak!” la place du marché, c’était parfois vraiment un casse-tête en raison de l’espace de manœuvre limité ; nous avons fait évacuer la zone pour des raisons de sécurité pendant les jours de montage. Heureusement, les relations avec la commune et les riverains ont été optimales grâce à divers moments de consultation et réunions d’informa- tion. Fin novembre 2018, nous avons remis les poutres métalliques principales à l’entrepreneur en béton Artes Depret, qui a coulé le tablier du pont. Au cours du processus, des poulies tempo- raires spécialement conçues ont assuré la stabilité des deux poutres principales et des goujons ont assuré la liaison entre l’acier et le béton. Enfin, la grille centrale en acier et les mains courantes ont été placées (fournies par B-Line Metaalconstructies). Le pont est ouvert à la circu- lation depuis juillet 2020 et les dernières touches à l’aménagement des abords ont été apportées à l’automne 2020. Le résultat est magnifique. Le pont est plus beau que sur les images de synthèse, et ce n’est pas souvent le cas ! » 14692 300 7345 100 2 300 Gemengd fiets- en voetpad 3000 400 RIjbaan 3645 7346 2875 2700 1770 200 100 2 100 10.9 Boog (luchtdicht stalen koker) Diagonaal hoofdkoker (luchtdicht stalen koker) 383 750 Spuwer 1200 Waterafvoer Asfalt verharding Opengoot in gietasfalt Boordsteen Klinkerverharding Voertuigkerend leuning ledverlichting in handgreep Betonnen brugdek S 7450 var 300 18900 300 100 2 2700 3875 2875 Niet berijdbare zone Stalen rooster Horizontale leuning 100 10.9 Gemengd fiets- en voetpad 3000 400 Rijbaan 3250 9450 600 1900 Spuwer Asfalt verharding Opengoot in gietasfalt 200 300 Gesloten stalen koker Betonnen brugdek Prefab stootrand Boordsteen Klinkerverharding Voertuigkerend leuning ledverlichting in handgreep Waterafvoer 250 Meer info over de context van dit project, de technisch-constructieve ontwerpkeuzes en het bouwproces vind je in het boek ‘Een brug voor Ingelmunster. De Brigandsbrug’, een boeiende en rijkelijk geïllustreerde publicatie van Ney & Partners (ISBN: 0 789464 079333). Pour en savoir plus sur ce projet, découvrez le livre « The Brigandsbrug », un ouvrage bilingue anglais / néerlandais bien documenté et riche- ment illustré de Ney & Partners (ISBN : 0 789464 079333). 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=