info-steel-66
Elegant inkompaviljoen herbergt ondergronds mobiliteitscomplex In het kader van het grootschalige Noorderlijnproject, waarbij een vlotte tramver- binding wordt gerealiseerd tussen het noorden van Antwerpen en het historisch centrum, kreeg het befaamde Operaplain een grondige opknapbeurt. Met 125.000 natuursteentegels in drie verschillende grijstinten ziet het er prachtig uit, maar ook onder het maaiveld is heel wat te beleven. Daar werd premetrostation Opera vernieuwd en uitgebreid met een extra tramlijn, een autotunnel, een ondergrondse parking en een fietsenstalling. Kroon op het werk is het nieuwe inkompaviljoen met karakteristieke rode ‘hoed’. Deze slanke staalconstructie overkapt een indrukwekkende lichtput die de drie onder- grondse niveaus van het multimodale mobili- teitsknooppunt met elkaar verbindt. De dominantie van Koning Auto aan banden leggen en voetgangers en fietsers (opnieuw) alle ruimte geven: dat was de achterliggende Un pavillon élégant comme porte d’entrée d’un pôle multimodal souterrain Dans le cadre du projet de grande ampleur Noorderlijn, qui consiste à créer une liaison de tram fluide entre le nord d’Anvers et le centre historique, la célèbre Operaplein a fait l’objet d’une rénovation complète. Avec 125 000 dalles en pierre naturelle dans trois nuances de gris différentes, elle est magnifique, mais il y a aussi beaucoup de choses à découvrir en sous-sol. La station de pré-métro Opéra a en effet été rénovée et agrandie avec une ligne de tram supplémentaire, un tunnel pour voitures, un parking souterrain et un abri pour vélos. Un nouveau pavillon d’entrée coiffé de rouge vient couronner les travaux. Cette construction métal- lique élancée recouvre un impressionnant puits de lumière qui relie les trois niveaux souterrains de la plateforme de mobilité multimodale. Mettre un terme à la domination de l’automobile reine et (re)donner aux piétons et aux cyclistes tout l’espace dont ils ont besoin : telle était l’idée De Keyserlei-Operaplein, Antwerpen Plaats_Localisation Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, Stad Antwerpen, Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Manuel de Solà-Morales, Barcelona (ES) i.s.m. A33 architecten, Leuven Architect_Architecte THV TramContractors Bouw, Brussel Hoofdaannemer_Entreprise générale GS Moeskops Staalbouw, Bergeijk (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Construsoft Infosteelleden_Membres d’Infosteel Tekst_Texte: Tim Janssens Foto’s_Photos: Jo Van den Borre (Infosteel) mobiliteit_mobilité 26
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=