info-steel-66

twee verschillende metrolijnen en tal van gepar- keerde wagens en fietsen kregen – letterlijk en figuurlijk – onderdak in het lokale premetro- station, dat grondig vernieuwd en uitgebreid is. De lokettenzaal van weleer maakte plaats voor een tunnel voor doorgaand verkeer, met één rijstrook in elke richting tussen de Frankrijk- en de Italiëlei. Niveau -2 is gerenoveerd en huisvest voortaan de metrolijn tussen het Centraal Station en de Groenplaats. Niveau -3 is eindelijk verder afgewerkt, waardoor het tramverkeer vanuit de zuidwestelijk gelegen Bolivarplaats kan aantak- ken op de noordoostelijk gelegen reuzenpijp onder de Turnhoutsebaan. De ruimte die een kleine halve eeuw geleden voorzien was voor autotunnels is ingevuld met een nieuwe onder- grondse parking. Deze laatste strekt zich uit over drie niveaus, is toegankelijk vanuit de tunnel op niveau -1 en biedt plaats aan circa 340 auto’s. Een deel van de historische zestiende-eeuwse stadsomwalling bleef er zichtbaar voor het publiek, net als de passage van de wagens die zich via gekromde kokers (opgehangen aan de zware dakbalkenstructuur onder het Operaplein) en achter semitransparante glaspanelen een weg naar de andere kant van de binnenstad banen. De que deux lignes de métro et de nombreuses voitures et bicyclettes en stationnement sont logés dans la station de pré-métro locale, qui a été entièrement rénovée et agrandie. Le hall des guichets d’antan a fait place à un tunnel pour le trafic de transit, avec une voie dans chaque direction entre la Frankrijklei et l’Ita- liëlei. Le niveau -2 a été rénové et abrite désor- mais la ligne de métro entre la Gare centrale et Groenplaats. Le niveau -3 a finalement été achevé, permettant au trafic de tram venant de Bolivarplaats au sud-ouest de se connecter au tube géant sous la Turnhoutsebaan située au nord-est. L’espace qui était prévu pour des tunnels automobiles il y a près d’un demi-siècle a été comblé par un nouveau parking souter- rain. Ce dernier s’étend sur trois niveaux, est accessible depuis le tunnel au niveau -1 et offre de l’espace à environ 340 voitures. Une partie du mur d’enceinte historique du XVIe siècle reste visible pour le public, tout comme le passage des voitures qui se rendent de l’autre côté du centre-ville, derrière des panneaux de verre semi-transparent, en empruntant des tubes courbes (suspendus à la lourde structure de poutres du toit sous la place de l’Opéra). 29

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=