dat het nieuwe BMCC er reeds lang staat. Op het voorplein staat een bronzen sculptuur ‘De Bron’ van Philip Aguirre y Otegui (°1961). Voor Brugge, het ‘Venetië van het Noorden’, is water, de symboliek van leven en voorspoed, een terechte keuze. De onregelmatige stapeling van schalen, geïnspireerd op kalebassen, vormen samen een bron waar het water rustig naar beneden kabbelt tot op het plein. Samen met de bomen wordt het voorplein een plaats van samenkomst. De architecten kregen ook de opdracht om de publieke ruimte rondom vorm te geven. Onder het voorplein is plaats voor meer dan 200 fietsen. Voor de buitengevels werd roodbruine baksteen gekozen en die sluit aan bij de rode terracotta bekleding van het Concertgebouw en het dominerend kleurenpalet van de stad. De stenen werden vol in de mortel geplaatst met een eenvoudige afgestreken voeg zonder nadien te voegen. De Roemeense bouwvakkers leverden puik werk. plus hauts, à l’image de colonnes aux dimensions architecturales. On a l’impression que le nouveau BMCC a toujours été là. Sur l’esplanade trône la sculpture en bronze «De Bron» de Philippe Aguirre y Otegui (° 1961). Pour Bruges, la «Venise du Nord», l’eau, symbole de vie et de prospérité, est un choix légitime. Empilés de manière irrégulière, des bols, inspirés de calebasses, forment ensemble une source où l’eau ruisselle doucement jusque sur la place. Agrémentée de ses arbres, l’esplanade se veut un lieu de rassemblement. Les architectes ont également été chargés de concevoir l’espace public qui l’entoure. Plus de 200 vélos trouvent une place sous l’esplanade. La brique rouge-brun a été choisie pour les façades extérieures, s’accordant avec le rouge terracotta du Concertgebouw et la palette de couleurs dominantes de la ville. Les pierres ont été placées complètement dans le mortier avec un simple joint nivelé, sans jointoiement ultérieur. Les constructeurs roumains ont fait un excellent travail. 15
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=