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van het hoofdgebouw springt meteen in het oog, waardoor The Cool Factory zich profileert als een belangrijke toegangspoort naar Herentals. “Door te opteren voor een transparante façade stelt het bedrijf zich letterlijk en figuurlijk open voor de omgeving”, zegt Marie Wastiau. “De zwarte aluminiumprofielen creëren een dynamisch en gevarieerd lijnenspel, dat volledig op maat is ontworpen om de esthetische uitstraling te maximaliseren. Die specifieke ritmering is eveneens terug te vinden in het interieur, waar grote glaspartijen voor een riante natuurlijke lichtinval zorgen en de grens tussen de gelijkvloerse productiehal, de aanpalende Food Market en het hoger gelegen kantoorgedeelte doen vervagen. Ook de geprofileerde staalplaat die gebruikt is voor de bekleding van de zijgevels en het dak is speciaal voor dit project ontwikkeld. Ze is zo geplooid dat ze matcht met de profilering van de staalplaat op de gesloten geveldelen van de loodsen. Door de witte kleur van de dak- en gevelbekleding doet het gabarit van de gebouwen denken aan een sneeuwlandschap.” Levende showroom Binnen is ‘The Cool Factory’ evenzeer een lust voor het oog. Wie het gebouw betreedt, belandt onmiddellijk in het labo, dat zich profileert als het zenuwcentrum van het bedrijf. “Zo wordt de knowhow van de onderneming in de verf gezet en krijgen bezoekers meteen een idee van wat er gaande is achter de schermen. ‘The Cool Factory’ is als het ware een levende showroom”, legt Marie Wastiau uit. “De inrichting van het kantoorgedeelte is volledig geënt op het ‘nieuwe werken’. De ‘open space’ is opgedeeld door middel van losstaande kubussen, naar het idee van ijsblokjes – een knipoog naar de corebusiness van Creative Cooling Group. Ze zijn diagonaal gepositioneerd en creëren op die manier hoekjes en stilteruimtes waar de medewerkers zich indien nodig kunnen afzonderen. Een leuk detail is dat de ene vergaderzaal geconcipieerd is als ijsgrot, terwijl de tweede meetingroom is ingekleed als sauna. Het totaalplaatje mag er wezen. ‘The Cool Factory’ is een gebouw dat uit de band springt, maar toch niet te prominent aanwezig is. Het is op een mooie manier geïntegreerd in de nabije omgeving en het stedelijk landschap van Herentals”, besluit Marie Wastiau. particulier, attire immédiatement le regard, faisant de The Cool Factory une porte d’entrée importante pour Herentals. « En optant pour une façade transparente, l’entreprise s’ouvre, au sens propre comme au figuré, sur les alentours », explique Marie Wastiau. « Les profilés en aluminium noir créent un jeu de lignes dynamique et varié, qui a été conçu totalement sur mesure pour maximiser l’attrait esthétique. Ce rythme spécifique se retrouve également à l’intérieur, où de grandes sections vitrées apportent une grande quantité de lumière naturelle et effacent les frontières entre le hall de production du rez-de-chaussée, le Food Market attenant et la zone de bureaux au niveau supérieur. La tôle d’acier profilée utilisée pour le revêtement des façades latérales et de la toiture a elle aussi été développée spécialement pour ce projet. Elle est pliée de telle façon qu’elle correspond au profilage de la tôle d’acier des sections de façade fermées des hangars. La couleur blanche du revêtement de la toiture et des façades donne quant à elle aux bâtiments un aspect de paysage enneigé. » Showroom vivant The Cool Factory est tout autant un régal pour les yeux à l’intérieur. Toute personne qui entre dans le bâtiment se retrouve immédiatement dans le laboratoire, qui se présente comme le centre névralgique de l’entreprise. « C’est ainsi que le savoir-faire de l’entreprise est mis en valeur et que les visiteurs ont immédiatement une idée de ce qui se passe en coulisses. La Cool Factory est en quelque sorte un showroom vivant », explique Marie Wastiau. « La zone de bureaux est entièrement aménagée sur base des ‘new ways of working’. L’open space est divisé au moyen de cubes totalement autonomes, qui font référence à des glaçons – un clin d’œil à l’activité principale du Creative Cooling Group. Ils sont positionnés en diagonale, créant ainsi des coins et recoins plus calmes, où les employés peuvent se retirer en cas de besoin. Un détail sympathique est qu’une des deux salles de réunion a été conçue comme une caverne de glace, tandis que la seconde s’apparente à un sauna. Le tableau d’ensemble est impressionnant. La Cool Factory est un bâtiment qui se démarque, mais sans pour autant accaparer toute l’attention. Il s’intègre parfaitement dans son environnement proche et dans le paysage urbain de Herentals », conclut Marie Wastiau. 48

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