Bij Bureau Greisch zijn ze uitermate tevreden met het eindresultaat. Marijn Laethem heeft alleen maar lovende woorden voor de staalstructuur van de Suzan Danielbrug. “De bogen en pijlers zijn exact uitgewerkt zoals we het voor ogen hadden. De zware pijlers zijn overigens kunstwerken op zich. Gezien de specifieke krachtsoverdracht kregen ze elk een unieke vorm – X-vormig aan de Akenkaai (waarbij de twee poten ervoor zorgen dat de brug niet kan draaien rond haar langsas en taatsopleggingen tegelijkertijd een beperkte rotatie rond de dwarsas van de brug toelaten) en Y-vormig aan de Materialenkaai (volledig ingeklemd in het brugdek en de funderingszool). Een sterk staaltje vakmanschap! Samen met het betonnen brugdek, dat aan de onderzijde nergens volledig vlak is en uitgerust is met ronde perforaties om de lichtinval op de onderliggende kades te vergroten, creëert dit een erg mooi effect. Ook de inoxroosters waarmee die perforaties afgedekt zijn, verdienen zeker een eervolle vermelding. Dat de geraffineerde staalelementen ’s nachts extra in de kijker worden gezet door functionele en architecturale verlichting, geeft de Suzan Danielbrug extra allure!” Le Bureau Greisch est également extrêmement satisfait du résultat. Marijn Laethem ne tarit pas d’éloges sur la structure en acier du pont Suzan Daniel. « Les arcs et les piles ont fonctionné exactement comme nous l’avions envisagé. Les lourdes piles sont d’ailleurs des œuvres d’art en soi. En raison du transfert spécifique des forces, nous leur avons donné à chacune une forme unique – en X au Quai des Péniches (où les deux pieds garantissent que le pont ne peut pas tourner autour de son axe longitudinal et où les appuis pivotants permettent simultanément une rotation limitée autour de l’axe transversal du pont) et en forme de Y au Quai des Matériaux (complètement calée dans le tablier du pont et la semelle de fondation). Un bel échantillon de savoir-faire ! Avec le tablier en béton, qui n’est nulle part complètement plat sur sa face inférieure et qui est émaillé de perforations rondes pour augmenter l’incidence de la lumière sur les quais en dessous, c’est du plus bel effet. Les caillebotis en acier inoxydable avec lesquels ces perforations sont recouvertes méritent également d’être mentionnés. Le fait que ces éléments raffinés en acier soient en outre mis en valeur par un éclairage fonctionnel et architectural la nuit donne au pont Suzan Daniel un supplément d’allure ! » 24
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