uit vijf delen met een orthotrope vloerplaat en een daksysteem, omzoomd met een gebogen glasgevel. We maakten deel uit van een tijdelijke maatschap met twee andere bedrijven om dit project tot een goed einde te brengen.” Om de passerelle te kunnen installeren, moest het station gedurende een week gesloten worden. Alle werken moesten dan ook perfect op elkaar afgestemd worden. Er mocht niets aan het toeval overgelaten worden om onaangename verrassingen te voorkomen zodra het metalen frame ter plaatse was. Daarom koos MBB voor een proefmontage van de constructie in zijn Belgische fabriek. “Daarbij werden alle onderdelen van de staalstructuur tijdelijk gemonteerd om ervoor te zorgen dat alles correct was afgesteld”, legt Olivier Tromme uit. “Elk deel van de passerelle werd in de juiste positie geplaatst, alle bogen werden gemonteerd en indien vereist voerden we de nodige aanpassingen door. Deze premontage stelde ons in staat om te anticiperen op eventuele problemen op de werf en ter plaatse een perfecte uitvoering te garanderen.” Naast de proefmontage etaleerde MBB zijn knowhow nog op enkele andere manieren. Denk onder meer aan het complexe laswerk, dat een heus huzarenstukje was. Dit was essentieel om ervoor te zorgen dat de passerelle haar oorspronkelijke geometrie behoudt: niet te vlak en niet te gebogen. Montage op de werf Aangezien de blijvende werking van het station gegarandeerd moest worden, voerde Arendt de meeste montagewerkzaamheden ‘s nachts uit voor de perrons 1 tot en met 4. Aangezien perrons 5 en 6 niet in gebruik waren, konden de werkzaamheden daar overdag plaatsvinden. De delen van de orthotrope vloerplaat werden ter plaatse geleverd. De montage van de bogen vond plaats vóór de plaatsing van de vloerplaat. De installatie van deze werd uitgevoerd tijdens opeenvolgende weekends waarin de sporen geblokkeerd waren, met een kraan van het type CC3800 met een maximumcapaciteit van 650 ton. De keuze voor dit type kraan was ingegeven door de aanleg van het dek tussen de platforms 1 en 2, waardoor een last van 44 ton moet worden gehesen, op een afstand van 100 meter, dankzij een 120 meter lange giek. se compose d’une dalle orthotrope et d’un système de toiture, cintrée avec une façade en verre courbe. Pour mener à bien ce chantier, nous étions en société momentanée avec deux autres entreprises. » La pose de la passerelle a nécessité la mise à l’arrêt de la gare pendant une semaine. Dans ce contexte, tout devait être parfaitement orchestré. Rien ne devait être laissé au hasard afin d’éviter les mauvaises surprises une fois l’armature en métal arrivée sur site. C’est pourquoi MBB a opté pour la réalisation de montages à blanc de l’ouvrage dans son usine en Belgique. « Ce montage à blanc consiste à assembler l’ensemble des composants de la structure métallique de manière provisoire en usine afin de s’assurer que tout est correctement ajusté, précise Olivier Tromme. Chaque tronçon est mis en position, tous les cintres sont montés et des ajustements sont réalisés si besoin. Ce prémontage permet d’anticiper les éventuels problèmes sur le chantier et de garantir une exécution parfaite sur site. » Les montages à blanc ne sont pas le seul savoirfaire déployé par MBB sur ce chantier : le soudage, complexe, a nécessité un vrai travail d’orfèvre, essentiel pour veiller à ce que la passerelle garde sa géométrie initiale, ni trop plate, ni trop bombée. Montage sur site Tenant compte que l’exploitation de la gare devait être garantie, la majeure partie des travaux ont été réalisés de nuit pour les quais 1 à 4. Les quais 5 et 6 n’ayant pas été mis en service, la réalisation des travaux a pu être faite de jour en continu. Les pièces de tablier en dalle orthotrope ont été livrées sur site. Le montage des cintres a été réalisé avant la pose. La mise en place des éléments de tablier s’est déroulée lors de barrages des voies ferroviaires (week-ends successifs) avec une grue de type CC3800, de capacité maximale de 650 Tonnes. Le choix de ce type de grue a été dicté par la pose du tablier entre les quais 1 et 2, soit une charge à lever de 44 tonnes, à 100 mètres de distance, grâce à une flèche d’une longueur 120 mètres. 42
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=