de loods gedragen wordt. Een ander hoogstandje was de plaatsing van drie gigantische hangardeuren, die de breedte van een volledig voetbalveld bestrijken (50 m breed en 18 m hoog!). Maar dé blikvanger is zonder twijfel de spectaculaire golvende daklijn, die verwijst naar de oude onderhoudsloodsen van de C-130vliegtuigen uit de jaren vijftig. Niet over één nacht ijs gegaan Het consortium stelde C-metal en Ney & Partners aan voor de uitwerking van de ingenieuze staalconstructie. “Dat dit een huzarenstukje zou worden, was meteen duidelijk”, zegt Philippe T’Sjoen, head of operations bij C-metal. “De fabricage en montage van het golvende dak was een stevige uitdaging. De loods bestaat uit drie hallen, waarin telkens sprake is van een overspanning van 62 m. Bovendien is de staalstructuur volledig geassembleerd met bout-moerverbindingen en aspassingen Un autre point fort a été l’installation de trois gigantesques portes de hangar, qui couvrent la largeur d’un terrain de football entier (50 m de large et 18 m de haut !). Mais ce qui attire le regard, c’est sans aucun doute l’ondulation de la spectaculaire ligne de toit, qui rappelle les hangars de maintenance des C-130 dans les années 1950. Prise de risques calculée Le consortium avait désigné C-metal et Ney & Partners pour développer l’ingénieuse construction en acier. « Il fut immédiatement clair que cela allait relever de l’exploit », se souvient Philippe T’Sjoen, responsable des opérations chez C-metal. « La fabrication et l’assemblage de la toiture ondoyante ont représenté un véritable défi. Le hangar se compose de trois halls, chacun ayant une portée de 62 m. En outre, la structure en acier est entièrement assemblée avec des connexions boulons-écrous et des 18
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=