tunnel een prominente rol te geven en hem met een kunstwerk onder de vorm van een luifel in de kijker zetten. Publieke ruimte Dat bevestigen ook architect Yves Malysse en projectleider Benny Geerinckx van het architectenbureau URA Yves Malysse Kiki Verbeeck. “De opdracht een kunstwerk te realiseren kadert binnen de bredere opdracht Ledeberg aangenamer te maken en vooral de publieke ruimte te verbeteren. Deze ruimte is in Ledeberg namelijk schaars. Het tunneltje is voor elke Ledebergenaar zeer belangrijk als trage verbinding tussen de gemeente en de stad.” URA was vertrouwd met de omgeving. Eerder had het architectenbureau in Ledeberg ook een leegstaand perceel met wachtgevel aangepakt om er een abstracte witstalen structuur te plaatsen die de dialoog met de buurt aangaat. Deze structuur was de eerste van een aantal artistieke ingrepen van URA binnen de publieke ruimte. De aankleding van de tunnel door middel van een stalen luifel is de tweede ingreep. “Het probleem met de tunnel is dat de doorgang zowel in de hoogte als door de bovenliggende spoorbundel beperkt is. Deze spoorinfrastructuur die van voor de oorlog dateert is eigendom van au tunnel un rôle de premier plan et de le mettre à l’honneur avec une œuvre d’art sous la forme d’un auvent. Espace public C’est ce que confirment d’ailleurs l’architecte Yves Malysse et le chef de projet Benny Geerinckx, du cabinet d’architectes URA Yves Malysse Kiki Verbeeck. « La mission de réaliser une œuvre d’art fait partie de la mission plus large de rendre Ledeberg plus agréable et, surtout, d’améliorer l’espace public. Car à Ledeberg, de tels espaces sont plutôt rares. Le petit tunnel est très important pour chaque citoyen de Ledeberg, en tant que connexion lente entre la commune et la ville. » URA connaissait déjà bien les environs. Auparavant, le bureau d’architectes s’était déjà occupé d’une parcelle vide de Ledeberg avec une façade en attente, en y installant une structure abstraite en acier blanc qui entame le dialogue avec le quartier. Cette structure était la première d’une série d’interventions artistiques d’URA dans l’espace public. L’habillage du petit tunnel au moyen d’un auvent en acier est la deuxième intervention. « Le problème avec le tunnel est que le passage est limité à la fois en hauteur et par le faisceau de voies ferrées qui le surplombe. Cette infrastructure ferroviaire d’avant-guerre 23
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=