De trapbomen, samengestelde uit 20 mm dikke staalplaten, zijn de voornaamste dragende elementen, geschoord en gestabiliseerd door – enerzijds de treden/tegentreden (van staalplaat met een dikte variërend van 6 tot 8 mm) in het bovenste gedeelte – en door buizen met een 50/50/4-profiel die op regelmatige afstand van elkaar staan in het onderste gedeelte. Door de vakwerkstructuur van de 3e verdieping kan een groot deel van de belastingen van de stalen trap worden overgedragen op de betonnen platen erboven die door deze trap worden bediend - de stijfheid van de trap vermindert dus de verticale belastingen die door de vloer van de begane grond moeten worden opgenomen. Het eigen gewicht van de staalconstructie van de trap bedraagt ongeveer 13 ton in onbehandeld staal van de kwaliteit S235. Alle platen en profielen zijn aan elkaar gelast in de werkplaats en op de bouwplaats. De trap werd in de werkplaats voorgemonteerd in 4 hoofdframes (vakwerkpasserelle en 3 secties in de hoogte). Deze 4 staalconstructies werden via een speciaal konvooi naar de bouwplaats vervoerd, op het dak van het atrium geplaatst en ter plaatse door lassen in elkaar gezet. De verschillende verbindingen tussen de trap en de bestaande betonplaten werden voornamelijk gemaakt met voorverzegelde ankerstaven - de resulterende horizontale ULS-trekkracht (Ultimate Limit State) die door de voorgemonteerd staven in de plaat van de 3e verdieping moet worden opgenomen, bedraagt ongeveer 345 kN. De verdeling van de door de trap op de betonplaten uitgeoefende krachten werd zorgvuldig bestudeerd, overeenkomstig de respectieve stijfheden van de staalconstructie en de betonconstructies van de verschillende niveaus, teneinde de hoeveelheden materiaal te optimaliseren. Het nieuwe gebouw van de LSC Engineering Group, opgetrokken volgens een strak tijdschema en in gebruik genomen in verschillende fasen, is ontworpen voor en door de gebruikers met een monumentale ruwe stalen trap als middelpunt. Les limons, constitués par des tôles métalliques d’épaisseur 20 mm, sont les éléments porteurs principaux contreventés et stabilisés d’une part par les marches - contre marches (constituées de tôle d’épaisseur variant entre 6 mm à 8 mm) en partie supérieure et par des tubes de section 50/50/4 régulièrement espacés en partie inférieure. La structure treillis du 3ème étage permet de transférer une grande partie de charges de l’escalier métallique aux dalles en bétons supérieures et desservies par cet escalier - de ce fait, la rigidité de l’escalier permet de réduire les charges verticales à reprendre au niveau de la dalle du rez de chaussée. Le poids propre de la charpente métallique constituant cet escalier métallique est d’environ 13 tonnes en acier brut de qualité S235. L’ensemble des tôles et profilés sont assemblés par soudage en atelier et sur site. L’escalier a été préassemblé en 4 ossatures principales en atelier (passerelle treillis et 3 tronçons dans la hauteur). Ces 4 ossatures ont été transportées sur site via convoi exceptionnel, mise en place par la toiture de l’atrium, et assemblées sur site par soudage. Les différentes connexions entre l’escalier et les dalles en béton existantes ont été principalement réalisées à l’aide de tiges d’ancrages pré-scellées - la résultante de l’effort de traction ELU (l’état limite ultime) horizontal à reprendre par les tiges pré-scellées dans la dalle du 3ème étage est d’environ 345 kN. Les répartitions des efforts induits par l’escalier sur les dalles en béton ont été minutieusement étudiées, en fonction des raideurs respectives de la structure métallique et des structures en béton des différents niveaux, de manière à optimiser les quantités de matériaux. Le nouveau bâtiment du groupe LSC Engineering, construit dans un calendrier serré et mis en service en plusieurs phases, a été conçu pour et par ses utilisateurs, avec un escalier monumental en acier brut comme point central. 29
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