info-steel-74

De tweede oplossing was om een brug te bouwen op afstand van het over te steken obstakel met klassieke methoden en met veel mankracht. Nieuw type brug - Haupt Willy Haupt, hoofdingenieur bij Dortmunder Union Brückenbau, heeft een nieuw brugtype ontwikkeld dat de voordelen lijkt te hebben van alle andere dragende liggersystemen. In vergelijking met een brug met twee liggers op de zijkanten is de besparing in staal ongeveer 10%, omdat een enkele ligger, zelfs een sterkere, slechts de helft van de extra elementen nodig heeft zoals spanten, beugels, verbanden, etc. De voordelen van dit systeem zijn duidelijk. Bovendien zijn de knikcondities gunstiger voor de enkele ligger met dikkere staven. Er zijn ook architecturale voordelen, omdat er geen onaangename aanblik van balken is. Stalen geraamte voor het expocentrum van Charleroi Een nieuw expositiecentrum, het werk van architect André, opent binnenkort zijn deuren voor culturele en industriële evenementen in de regio Charleroi. Het hoofdgebouw heeft een oppervlakte van zo’n 10.000 m2 en is een staalskeletconstructie. De grote zaal wordt overvloedig verlicht door de het sheddak. Indrukwekkende vakwerkliggers vormen het draagsysteem van het Palais des Expositions. Voorgespannen staalconstructies De studie van G. Magnel (Universiteit Gent) toont aan dat voorgespannen staalconstructies interessant zijn zodra de overspanning groot is en vooral in gevallen waar het eigen gewicht van de ligger hoog is in verhouding tot de totaal te dragen belasting. De berekening van deze constructies is eenvoudig, omdat alleen conventionele concepten gebruikt hoeven te worden. Het ontwerp van de hangar voor de luchthaven van Melsbroek gaf geen aanleiding tot speciale moeilijkheden. Natuurlijk moet de voorspanning met zorg worden uitgevoerd door een gespecialiseerd team. La deuxième solution consistait à construire par les méthodes ordinaires et à grands renforts d’hommes, un pont, à quelque distance de la coupure à franchir. Nouveau type de pont - Haupt M. Willy Haupt, ingénieur en chef de la Dortmunder Union Brückenbau a mis au point un nouveau type de pont qui semble présenter les avantages de chacun des autres systèmes de poutres portantes. A titre de comparaison avec un pont à deux poutres en garde-corps, l’économie d’acier réalisée est d’environ 10 %, du fait qu’une seule poutre même plus forte ne nécessite que la moitié des éléments additionnels tels que goussets, consoles, entretoisements, etc. D’autre part, les conditions de flambage sont plus favorables pour la poutre unique comportant des barres plus épaisses. On y note l’aspect architectural avantageux; en effet on n’a pas la vision désagréable de barres. Charpente métallique du Palais des Expositions de Charleroi Un nouveau palais des expositions, oeuvre de l’architecte André, ouvrira prochainement ses portes pour abriter les manifestations culturelles et industrielles de la région carolorégienne. Le palais dont le bâtiment principal couvre une surface de quelque 10.000 m2 est une construction à ossature métallique. Le grand hall est abondamment éclairé par la toiture en sheds. Des impressionnantes poutres en treillis constituent le système portant du Palais des Expositions. Les charpentes en acier précomprimé Il résulte de l’étude de G. Magnel (Université de Gand) que les charpentes précomprimées sont intéressantes dès que la portée est grande et surtout dans les cas où le poids mort de la poutre est important par rapport à la charge totale à porter. Le calcul de ces charpentes est facile en ce sens qu’il ne fait appel qu’à des notions classiques. La réalisation de Melsbroeck n’a donné lieu à aucune difficulté spéciale. La précontrainte doit évidemment être exécutée avec soin par une équipe spécialisée. 13

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=