taakverdeling”, zegt Gert Neelen, bestuurder bij Almex Metaal. “Ook in het kader van deze opdracht was dat het geval, al had ze toch enkele bijzonderheden in petto. In de eerste plaats vanwege de materiaalkeuze, die specifieke lasprocedures vergde. Voorts waren er ook vormelijke aandachtspunten. Zo is het bij cortenstaalconstructies belangrijk dat ieder hoekje voldoende ventilatie heeft om waterophoping te vermijden. Een pluim op de hoed van ipv Delft wat dat betreft, want over dit ontwerp is duidelijk heel goed nagedacht. We hebben de brugconstructies zo veel mogelijk geprefabriceerd in ons atelier, zodat het spoorverkeer en de omgeving zo min mogelijk hinder ondervonden tijdens de installatie. De passerelle in Ganshoren is in één deel geleverd en geplaatst (op amper één weekend tijd) en de passerelle in Sint-Agatha-Berchem is in drie delen aangevoerd en vervolgens ter plekke gemonteerd. Het zijn prachtige eyecatchers geworden, die we met veel plezier gerealiseerd hebben. Het is een hele uitdaging om zo’n spoorinfrastructuurproject van meet af aan onder controle te houden, maar we zijn er met verve in geslaagd. Zowel productie als plaatsing zijn vlot en binnen de vooropgestelde termijnen verlopen. We hebben eens te meer bewezen dat we als relatief kleine bruggenbouwer grote mogelijkheden hebben, met dank aan onze ruime kennis, ervaring en flexibiliteit.” tition claire des tâches », explique Gert Neelen, directeur d’Almex Metaal. « Ce fut également le cas pour cette mission, même si elle présentait quelques particularités. Tout d’abord, en raison du choix des matériaux, qui nécessitaient des procédures de soudage spécifiques. D’autre part, il y avait aussi des difficultés liées au design. Pour les structures en acier corten, par exemple, il est important que chaque recoin soit suffisamment ventilé pour éviter l’accumulation d’eau. Une plume au chapeau d’ipv Delft, parce que tout a été très bien pensé. Nous avons préfabriqué les structures du pont autant que possible dans notre atelier, afin que le trafic ferroviaire et le voisinage soient le moins perturbés possible pendant la pose. La passerelle de Ganshoren a été livrée et installée en une seule fois (en un seul week-end) et celle de BerchemSainte-Agathe a été livrée en trois parties, puis assemblée sur place. Toutes deux sont devenues de magnifiques objets d’admiration, que nous avons été ravis de réaliser. C’est un véritable défi que de maîtriser dès le départ un tel projet d’infrastructure ferroviaire, mais nous y sommes parvenus avec brio. La production et la pose se sont déroulées sans problème et dans les délais impartis. Nous avons prouvé une fois de plus qu’en tant que petit constructeur de ponts, nous avons un grand potentiel, grâce à nos connaissances approfondies, à notre expérience et à notre flexibilité. » 27 Sint-Agatha-Berchem
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