infrastructuur_infrastructure Fraaie cruiseterminal maximaliseert toeristische beleving Antwerpen binnenvaren via de Schelde en in stijl aanmeren aan Het Steen, de middeleeuwse burcht op een boogscheut van de Grote Markt en de iconische kathedraal: het is een droom die opnieuw werkelijkheid is geworden. Dankzij de nieuwe cruiseterminal aan de Jordaenskaai is de ‘Koekenstad’ meer dan ooit een vaste halte voor toeristen die de wereld per schip verkennen. Via een driedelig ponton met een totale lengte van 360 m, een drijvend douanepaviljoen en twee 70 m lange passerelles, waarvan de hellingsgraad varieert naargelang de waterstand, kunnen ze zich linea recta naar het historisch centrum begeven. Staal speelde een cruciale rol in dit uitdagende prestigeproject. Achthonderd jaar oud, maar nog steeds brandend actueel: er was de voorbije jaren erg veel te doen rond Het Steen. Het middelUn superbe terminal de croisière pour une expérience touristique optimale Entrer à Anvers par l’Escaut et s’amarrer avec classe à Het Steen, le château médiéval situé à deux pas de la Grand Place et de sa cathédrale emblématique : ce rêve redevient réalité. Grâce au nouveau terminal de croisière du Jordaenskaai, la métropole anversoise s’affirme plus que jamais comme une halte de choix pour les touristes qui explorent le monde en bateau. Désormais, ces derniers peuvent directement se rendre dans le centre historique via un ponton en trois parties d’une longueur totale de 360 m, un pavillon de douane flottant et deux passerelles de 70 m de long, dont la pente varie en fonction du niveau de l’eau. Un projet prestigieux dans lequel l’acier a joué un rôle crucial. Vieux de plus de huit cents ans, mais toujours au centre de l’actualité : il s’est passé beaucoup de choses autour de Het Steen ces dernières années. Jordaenskaai, Antwerpen Plaats_Localisation De Vlaamse Waterweg, Hasselt en AG Vespa, Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Ney & Partners, Brussel Architect_Architecte Ney & Partners, Brussel (volledige stabiliteitsstudie bruggen, luifel en paviljoenen), TM SBE, Sint-Niklaas-Namen – Technum, Brussel (stabiliteitsstudie voorontwerp pontons) en bureau Greisch, Luik- Brussel (stabiliteitsstudie definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp pontons) TM Artes Roegiers – Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Hoofdaannemer_Entrepreneur général Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique Tekst_Texte : Tim Janssens Foto’s_Photos : Ney & Partners (Gilles Alonso) p.30 / Infosteel (jvdb) 30
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