info-steel-74

eeuwse artefact werd grondig gerenoveerd en uitgebreid, al was dat (aanvankelijk) niet naar de zin van veel Antwerpenaars en architectuurliefhebbers. De controverse was enorm en de ontwerpers moesten heel wat kritiek slikken, maar zoals Bredero ooit zei: het kan verkeren. Eens de storm was gaan liggen, kreeg de o zo verketterde aanbouw zowaar de Onroerenderfgoedprijs 2023. Oordeel vooral zelf of de uitbreiding geslaagd is en of oud en nieuw effectief naadloos in elkaar overvloeien, maar feit is dat Het Steen opnieuw een functie vervult die haar historische status eer aandoet. Nadat het oudste gebouw van de stad (opgetrokken tussen 1200 en 1225) eeuwenlang fungeerde als gevangenis, doet het voortaan dienst als toeristisch onthaalcentrum en ontvangstterminal voor passagiers van cruiseschepen. Om deze laatsten naar behoren te kunnen ontvangen, extra capaciteit te kunnen genereren en tegelijk aan strengere milieunormen te kunnen voldoen, was er niet enkel nood aan een grote wachtruimte met sanitaire voorzieningen en een infobalie (ondergebracht in de uitbreiding van Het Steen), maar ook aan een geschikte aanmeerconstructie. Bijgevolg werd ter hoogte van het Noorderterras – een verhoogde wandelpromenade langs de Scheldekaaien – een ponton van 360 m lang en 9 m breed gerealiseerd, dat via een transparant douanepaviljoen en twee overdekte loopbruggen verbonden is met de bovenliggende kaaimuur. Het ponton bestaat uit drie gelijke delen die onderling met elkaar verbonden zijn en is geschikt voor vier riviercruiseschepen of één groot zeecruiseschip met een maximale lengte van 265 m en een gewicht tot 38.000 ton. Het wordt op zijn plaats gehouden door buispalen die in de Scheldebodem gefundeerd zijn en is uitgerust met grote stootkussens en bolders om de boten op een veilige manier te kunnen laten aanmeren. Een doorlopende luifelconstructie op het ponton beschermt de passagiers tegen eventuele neerslag. Le monument médiéval a été entièrement rénové et agrandi, même si ce n’était pas, au départ, du goût de nombreux Anversois et d’amateurs d’architecture. La polémique fut vive, et les concepteurs ont dû essuyer de nombreuses critiques, mais comme le dit l’adage : « Rien n’est gravé dans la roche ». Une fois la tempête retombée, l’extension très critiquée s’est vu décerner le Prix du patrimoine 2023. On peut légitimement discuter de la réussite ou non du projet d’extension et de l’harmonie du mix entre l’ancien et le nouveau, mais le fait est que Het Steen remplit à nouveau une fonction qui fait honneur à son statut historique. Après avoir servi de prison pendant des siècles, le plus ancien bâtiment de la ville (construit entre 1200 et 1225) sert aujourd’hui d’office du tourisme et de terminal d’accueil pour les passagers des bateaux de croisière. Pour accueillir les touristes comme il se doit, augmenter la capacité tout en répondant à des normes environnementales plus strictes, il fallait non seulement un vaste espace d’attente avec des installations sanitaires et un bureau d’information (situé dans l’extension de Het Steen), mais aussi une structure d’amarrage appropriée. Par conséquent, un ponton de 360 m de long et de 9 m de large a été construit à hauteur de la Noorderterras - une promenade surélevée le long des quais de l’Escaut. Ce nouveau ponton est relié au mur de quai en amont par un pavillon de douane transparent et deux passerelles couvertes. Il se compose de trois parties égales reliées entre elles et peut accueillir quatre bateaux de croisière fluviale ou un large navire de croisière maritime d’une longueur maximale de 265 m et d’un poids allant jusqu’à 38.000 tonnes. Il est maintenu en place par des pieux tubulaires ancrés dans le fond de l’Escaut et est équipé de grands amortisseurs et de bollards pour permettre aux bateaux de s’amarrer en toute sécurité. Un auvent continu sur le ponton protège quant à lui les passagers des précipitations. 32 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=