Het oog wil ook wat Het ponton en de bijbehorende passerelles werden ontworpen door Ney & Partners. “Het was een erg bijzonder project, onder meer omdat er sprake was van twee bouwheren met een eigen scope: enerzijds De Vlaamse Waterweg, dat verantwoordelijk is voor de vernieuwing van de kaaimuren in Antwerpen (met SBE als betrokken studiebureau), en anderzijds AG Vespa, dat instond voor de cruiseterminal zelf (met SBE en bureau Greisch als betrokken studiebureaus)”, vertelt Thijs Van Roosbroeck, partner bij Ney & Partners. “Bovendien bevindt de aanmeerconstructie zich vlak bij het historisch centrum. Gezien deze unieke ligging lag de focus niet enkel op techniek en functionaliteit, maar ook op esthetiek en beleving. Vandaar dat er gezocht werd naar een partij die vertrouwd was met het ontwerpen van zichtbare objecten. Zo zijn wij in beeld gekomen en hebben we een oplossing op maat uitgewerkt.” Belangrijke aandachtspunten waren de grote aanmeerbelastingen en de getijdenwerking van de Schelde, die qua waterniveau voor een grote variatie zorgt. Dit maakt dat er bij laag water een fors hoogteverschil te overbruggen is, terwijl dat bij hoog water veel minder het geval is. De constructie moest dus voorzien zijn op veel verschillende situaties en te allen tijde performant blijven. “Aanvankelijk was idee om met een soort liftsysteem te werken, maar uiteindelijk hebben we geopteerd voor een ‘vaste structuur’ met twee passerelles, waarvan de hellingsgraad varieert naargelang de waterstand, meer bepaald dankzij scharnierende opleggingen op de toegangsplatformen aan de bovenliggende kaaimuur en twee overlooppontons. Een uitdaging, want we hadden vooraf nog niet zo veel ervaring met sterk bewegende constructies. Om ervoor te zorgen dat de hellingsgraad niet te hoog is bij laag water, zijn de passerelles maar liefst 70 m lang.” Un régal pour les yeux aussi Le ponton et les passerelles associées ont été conçus par Ney & Partners. « Il s’agissait d’un projet très particulier, notamment parce qu’il impliquait deux maîtres d’ouvrage ayant leur propre champ d’action : d’une part, De Vlaamse Waterweg, qui est responsable de la rénovation des murs de quai à Anvers (avec SBE comme bureau d’études impliqué), et d’autre part, AG Vespa, qui était responsable du terminal de croisière lui-même (avec SBE et le bureau Greisch comme bureaux d’études) », explique Thijs Van Roosbroeck, partenaire chez Ney & Partners. « De surcroît, la structure d’amarrage est située à proximité du centre historique. Compte tenu de cet emplacement unique, l’accent a été mis non seulement sur la technique et la fonctionnalité, mais aussi sur l’esthétique et l’expérience vécue. Il fallait donc faire appel à un acteur habitué à concevoir des objets remarquables. C’est en cette qualité que nous sommes intervenus et avons développé une solution sur mesure ». Les principales préoccupations concernaient les charges d’amarrage importantes et l’effet de marée de l’Escaut, qui crée une grande variation en termes de niveaux d’eau. Cela signifie qu’à marée basse, il y a une différence de hauteur considérable à combler, alors qu’à marée haute, elle est beaucoup moins importante. La structure devait donc être prévue pour de nombreux cas de figures et rester performante à tout moment. « Au départ, l’idée était de travailler avec une sorte de système d’ascenseur, mais nous avons finalement opté pour une ‘structure fixe’ avec deux passerelles dont la pente varie en fonction du niveau de l’eau, notamment grâce à des supports articulés sur les plates-formes d’accès au mur de quai supérieur et à deux pontons de débordement. Cela représentait un véritable défi, car nous n’avions jusque-là pas beaucoup d’expérience avec ce genre de structures très mobiles. Pour que le dénivelé ne soit pas trop important à marée basse, les passerelles mesurent jusqu’à 70 m de long ». 33 2 3 6 4 7 2 3 1 8 1. Schelde 2. ponton (3 delen) 3. luifel op ponton 4. overloopponton 5. douanegebouw 6. passerellen 7. toegangsplatform 8. kaaimuur 9. Noorderterras 10. Het Steen
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=