monitoren zijn er op de HEM 800-langsliggers rekstrookjes gemonteerd. Ook de verplaatsingen van de compartimenteringsschermen zijn gemeten om te kunnen controleren of deze overeen kwamen met de geotechnische berekeningen. De grafiek (afb. 10) laat de rekmetingen zien. Daarin zijn de overgangen van de verschillende fasen duidelijk te herkennen. • Fase water opzetten en ontgraven in compartiment F (druk tegen de constructie). • Fase water opzetten en ontgraven in compartiment E (krachten ongeveer in evenwicht). • Fase water afpompen na storten onderwater beton in compartiment F (trek aan de constructie). • Fase water afpompen na storten onderwater beton in compartiment E (krachten ongeveer in evenwicht). Verwijderen spanten Na het uitharden van het gewapende onderwaterbeton is het water uit de bouwdokcompartimenten gepompt tot net onder de betonnen stempels (NAP –10 m). De volgende fase is het dichtmaken van de bouwdokvloer en het bouwen van de tunnelconstructie onder deze vloer. De stempelconstructie is hierna niet meer nodig. Omdat de tijdelijke constructies specifiek voor de afmetingen van deze tunnel ontworpen, gefabriceerd en aangebracht zijn, is hergebruik niet overwogen. Tevens was er geen mogelijkheid meer om deze spanten in zijn geheel weg te halen. De spanten zijn dan ook in kleine delen gebrand en afgevoerd. Vervolgens is de Maasdeltatunnel onderdeks in de bouwdokken afgebouwd. De zinkelementen zijn echter niet op de dokvloer in de bouwdokken gerealiseerd, maar in een scheepsbouwdok bij Damen Verolme. 14. Demontage spant EF. 62
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=