Theunisbrug over het Albertkanaal Verfijnde esthetiek en bijzondere functionaliteiten Het Albertkanaal, de belangrijkste waterweg in Vlaanderen, onderging aanzienlijke verbeteringen om de capaciteit voor binnenvaart te vergroten. Als onderdeel van het project ‘Verhogen bruggen Albertkanaal’ is bij Merksem, Antwerpen, een bocht in het kanaal verbreed en de doorvaarthoogte vergroot. De nieuwe brug, bestaande uit drie naast elkaar gelegen stalen bruggen valt op door de donkere onderbouw en de witte, opengewerkte constructie. Dankzij een ingenieus ontwerp, dat tot in de kleinste details is uitgewerkt en dat ook de nabije omgeving mee in rekening brengt, verenigen de nieuwe bruggen hun verfijnde esthetiek met enkele bijzondere functionele randvoorwaarden. De bruggen, met een grote overspanning van 178 m waarvan 110 m over het water, zijn opgetrokken in S460- en S355. De stalen onderbouw van elke brug bestaat uit twee langgerekte, samengestelde kokerprofielen, verbonden door dwarsliggers. Zes evenwijdige structuren van kokervormige diagonalen en kolommen vormen de bovenbouw. KarakterisPont Theunisbrug enjambant le Canal Albert Esthétique raffinée et fonctionnalités particulières Le canal Albert, la voie navigable la plus importante de Flandre, fait l’objet d’améliorations importantes afin d’augmenter sa capacité de navigation fluviale. Dans le cadre du projet ’Verhogen bruggen Albertkanaal’, un tournant du canal a été élargi à Merksem, Anvers, et son gabarit a été augmenté. Le nouveau pont, composé de trois ponts métalliques adjacents, se distingue par sa sous-structure foncée et sa construction ajourée blanche. Grâce à une conception ingénieuse, élaborée dans les moindres détails et qui tient également compte de l’environnement proche, les nouveaux ponts apportent une esthétique raffinée tout en répondant à quelques contraintes fonctionnelles particulières. Les ponts, avec une grande portée de 178 m, dont 110 m traversent l’eau, sont construits en acier S460 et S355. La sous-structure en acier de chaque pont se compose de deux poutres-caissons acier-béton allongées reliées par des poutres transversales. Six structures parallèles de tirants tubulaires et de colonnes constituent la superstructure blanche. Les colonnes en forme de V de la structure pliée vers le haut au-dessus N129 over het Albertkanaal, Merksem, Antwerpen (BE) Plaats_Localisation De Vlaamse Waterweg, Hasselt Vlaamse Overheid Agentschap Wegen en Verkeer, Brussel water-link, Antwerpen i.s.m. Aquafin, Aartselaar De Lijn, Mechelen en Stad Antwerpen Opdrachtgever_Maître d’ouvrage ZJA, Amsterdam (NL) OKRA landschapsarchitecten, Utrecht (NL)(landschapsarchitect) Architect_Architecte THV Arcadis-Sweco, Brussel Ingenieursbureau Stendess, Lievegem (uitvoering staal) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) THV Artes Group, Kruibeke (burgerlijke bouwkunde) Stadsbader, Harelbeke (wegen en rioleringen) Taveirne, Torhout (traminfrastructuur) Hoofdaannemer_Entreprise générale THV Aelterman, Gent (autobruggen) Techno Métal Industrie, Andenne (trambrug) Staalbouwer_Constructeur métallique Aelterman, Arcadis, Sweco, Stadsbader, Stendess, Techno Métal Industrie Infosteelleden_Membres d’Infosteel ZJA, Eric Muller (Schreder), HV Artes-Stadsbader-Taveirne Foto’s_Photos 18 nominatie_nomination CATEGORIE A
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=