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Pont Patton over de Sûre Een semi-integrale structuur van weervast staal Als onderdeel van het infrastructuurproject ‘Pôle d’échange multimodal de la Gare d’Ettelbruck’ – gelegen op ongeveer 30 km ten noorden van de Luxemburgse hoofdstad – werd de nieuwe Pattonbrug gebouwd over de rivier de Sûre en de spoorlijn Luxemburg-Troisvierges. De 170 m lange staalbetonbrug maakt deel uit van de rijksweg N7, met drie rijstroken en een breed fietspad dat toegang biedt tot het multimodaal knooppunt. De semi-integrale structuur van weervast staal heeft een complexe geometrie door de dubbele kromming van de wegas. Het project is volledig gebaseerd op het idee van een integrale draagconstructie. Het ontwerp van de constructiedetails als verbinding tussen de elementen van de draagconstructie is daarom van bijzonder belang om het gewenste integrale gedrag van de draagconstructie te garanderen. De Pont Patton werd ontworpen als een constructie die geen opleggingen ter hoogte van de pijlers nodig heeft. De constructie is dus ingeklemd in de pijlers, die op hun beurt zijn ingebed in de funderingen. Dit biedt een groot voordeel Pont Patton sur la Sûre Un ouvrage semi-intégral en acier auto-patinable Dans le cadre de la réalisation du projet d’infrastructure ‘Pôle d’échange multimodal de la Gare d’Ettelbruck’ située à environ 30 km au nord de la capitale luxembourgeoise – le nouveau pont Patton est élégamment construit au-dessus de la Sûre et de la ligne ferroviaire Luxembourg-Troisvierges. Le pont en structure mixte acier/béton d’une longueur de 170 m supporte la route nationale N 7 avec trois voies de circulation et une large piste cyclable comme voie d’accès au Pôle d’échange. L’ouvrage semi-intégral en acier auto-patinable, présente une géométrie complexe en raison de la double courbure de l’axe routier. Le projet est entièrement subordonné à l’idée d’une structure porteuse intégrale. Ainsi, la conception des détails de construction en tant qu’interfaces entre les éléments de la structure porteuse revêt une importance particulière afin de garantir le comportement intégral souhaité de la structure porteuse. Le pont Patton est conçu comme un ouvrage ne nécessitant pas d’appareils d’appui au niveau des piles. L’ouvrage est donc encastré dans les piles, qui sont à leur tour encastrées Ettelbruck (LU) Plaats_Localisation Ministère de la Mobilité et des Travaux publics – Administration des Ponts et Chaussées, Luxembourg (LU) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage InCA Ingénierie, Niederanven (LU) Direction des travaux et contrôle des travaux Schroeder & Associés, Kockelscheuer (LU) (conception) Architect_Architecte Schroeder & Associés, Kockelscheuer (LU) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) SECO Luxembourg, Bertrange (LU) Controlebureau_Bureau de contrôle AM BAMLux (Galère Lux), Kockelscheuer (LU) – Galère, Liège-Charleroi-Kockelscheuer (LU) – Victor Buyck Steel Construction, Eeklo (BE) Hoofdaannemer_Entreprise générale Victor Buyck Steel Construction, Eeklo Staalbouwer_Constructeur métallique InCA, Schroeder, SECO, Victor Buyck Steel Construction Infosteelleden_Membres d’Infosteel Christoph Weber / Victor Buyck Steel Construction Foto’s_Photos 20 nominatie_nomination CATEGORIE A

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