Dubbele weervast stalen verkeersbrug Slimme en innovatieve materiaalkeuze De verkeersbrug over de Ring rond Brussel in Zaventem was verouderd en onveilig en werd vervangen door een nieuwe brug van weervast staal (’corten’). De innovatieve materiaalkeuze brengt een aanzienlijk onderhoudsvoordeel met zich mee, vooral voor bruggen geplaatst over één van de drukste verkeersaders in België. De binnenkant van de bruggen is geschilderd, ondanks het gebruik van weervast staal. Dit slimme ontwerpbesluit maakt visuele inspecties eenvoudiger en efficiënter, wat zorgt voor gemakkelijk onderhoud. De nieuwe brug (eigenlijk twee nieuwe bruggen) is dubbel zo breed dan de bestaande en biedt ruimte aan alle weggebruikers om zich vlot en veilig te verplaatsen. Aan weerskanten van de Ring liggen waardevolle groenzones. Op een van de twee nieuwe bruggen komt een ecopassage, een groene strook over de volledige lengte van de nieuwe brug, die deze zones met elkaar zal verbinden. De afmetingen van de bruggen zijn opmerkelijk. De ene brug meet 105x16 m en weegt 914 ton, terwijl de andere nog groter is met 105x29 m en een gewicht van 1436 ton, wat de indrukwekkende schaal van dit project benadrukt. Double pont routier en acier auto-patinable Un choix de matériaux astucieux et innovant Le pont routier qui enjambe le Ring de Bruxelles à Zaventem était vétuste et peu sûr. Il a été remplacé par un nouveau pont en acier auto-patinable (’corten’). Le choix innovant du matériau apporte des avantages significatifs en termes d’entretien, en particulier pour les ponts situés au-dessus de l’une des voies de circulation les plus fréquentées de Belgique. L’intérieur des ponts est peint, malgré l’utilisation d’acier résistant aux intempéries. Cette décision intelligente rend les inspections visuelles plus simples et plus efficaces, ce qui facilite la maintenance. Le nouveau pont (en fait deux nouveaux ponts) est deux fois plus large que le pont existant et permet à tous les usagers de la route de circuler en douceur et en toute sécurité. Des espaces verts précieux sont aménagés de part et d’autre du périphérique. Sur l’un des deux nouveaux ponts, il y aura un écopassage, une bande verte s’étendant sur toute la longueur du nouveau pont, qui reliera ces zones. Les dimensions des ponts sont remarquables. L’un d’eux mesure 105x16 m et pèse 914 tonnes, tandis que l’autre est encore plus grand, avec 105x29 m et 1436 tonnes, ce qui souligne l’ampleur impressionnante de ce projet. Over de Ring rond Brussel – Hector Hennaulaan, Zaventem (BE) Plaats_Localisation De Werkvennootschap, Brussel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Stedenbouw en Architectuur Frank Vanhulle, Antwerpen Architect_Architecte THV MoVeRo (Sweco-Arcadis) (ontwerpstudie) Iemants Staalbouw, Arendonk (bouwconcept) SBE, Sint-Niklaas (uitvoering) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) TM Besix-Besix Infra-Socogetra TM Besix-Smulders Hoofdaannemer_Entreprise générale Iemants Staalbouw Smulders Groep, Arendonk Staalbouwer_Constructeur métallique Iemants-Smulders, Sweco, Arcadis, SBE, Besix Infosteelleden_Membres d’Infosteel De Werkvennootschap Foto’s_Photos 36 CATEGORIE A
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=