gevormd door drie overspanningen met een totale lengte van ± 38 m. Aan weerszijden van de hoofdligger bevinden zich uitkragende orthotrope rijdekken. Aanbrug oost heeft in het bovenaanzicht iets weg van een stemvork: bij de eerste pijler splitst het dek zich op in twee separate dekken die om de sokkel heen krullen en aansluiten op de rijdekken van het beweegbare deel. De totale lengte van aanbrug oost bedraagt circa 60 m, de constructiehoogte van de hoofdligger is zo’n 0,75 m. De maatvoering kenmerkt zich met de allesomvattende 5 mm tolerantie-eis over het geheel inclusief de bewegende delen. Het monitoren gebeurde op gezette tijden met vaste meetmomenten. De 5 mm-eis was niet technisch, maar voor het uiterlijk. Opzichtige overgangen waren niet welkom. Dat het geen auto is, is duidelijk, maar de benadering van het ontwerp wel. principale centrale, droite et continue, formée de trois travées d’une longueur totale de ± 38 m. De chaque côté de la poutre principale se trouvent des tabliers de roulement orthotropes en porteà-faux. Vu de dessus, le pont Est ressemble à un diapason : au niveau du premier pilier, le tablier se divise en deux tabliers distincts qui s’enroulent autour de la base et se connectent aux tabliers de la section mobile. La longueur totale de la culée Est est d’environ 60 m, la hauteur structurelle de la poutre principale est d’environ 0,75 m. Les dimensions sont caractérisées par l’exigence d’une tolérance de 5 mm sur l’ensemble, y compris les parties mobiles. Le contrôle a été effectué à intervalles réguliers à l’aide de moments de mesure fixes. L’exigence de 5 mm n’était pas d’ordre technique, mais plutôt d’ordre esthétique. Les transitions tapageuses n’étaient pas les bienvenues. Uit het juryverslag: “De jury prijst het bijzonder geslaagde samenspel van architecturaal, constructief, mechanisch en omgevingstechnisch ontwerp: een hoogstandje van techniek.” Extrait du rapport du jury : “Le jury a salué l’interaction particulièrement réussie de la conception architecturale, structurelle, mécanique et environnementale : une prouesse d’ingénierie.” 41 CATEGORIE B
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=