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De Cirkelbrug Geen laswerk op de bouwplaats De fietsbrug in weervast staal nabij het Cirkelbos in Almere (NL) op de grens van polder en bos, is een eigenzinnige stalen sculptuur. Het brugdek zelf vormt in aanzicht één vloeiende, doorgaande lijn. Door te variëren met de hoogte van de randligger onstaat een meandervorm. Halverwege krult een wenteltrap omlaag uit de randligger. Er is zorg en aandacht besteed om het lijnenspel vorm te geven voor een fluïde structuur. Over het hele proces is gebruik gemaakt van 3D-modellen. Het concept is een doorlopende balk van 250 m over meerdere steunpunten. Dit vermindert de behoefte aan bewegingsvoegen en daarmee onderhoud. Er zijn geen kolommen in het water en op de weg geplaatst. Dit resulteerde in hoofdoverspanningen boven de weg van 40 m en boven het water van 60 m. De overige ondersteuningen zijn in overleg met de architect zo gepositioneerd om de ligging in het landschap en de gewenste slankheid van de bovenbouw in balans te brengen. Ze variëren van 20 tot 30 m. La passerelle Cirkelbos Pas de soudage sur le site La passerelle pour vélos en acier auto-patinable près du Cirkelbos à Almere (NL), située à la limite du polder et de la forêt, est une sculpture atypique. Le tablier du pont lui-même forme une ligne fluide et continue. En variant la hauteur de la poutre de rive, on crée une forme de méandre. À mi-chemin, un escalier en colimaçon descend de la poutre de rive. Un soin particulier a été apporté à la mise en forme de ce jeu de lignes pour obtenir une structure fluide. Des modèles 3D ont été utilisés tout au long du processus. Le concept est celui d’une poutre continue de 250 m sur plusieurs supports. Cela réduit le besoin de joints de dilatation et donc de maintenance. Aucune colonne n’a été placée dans l’eau et sur la route. Il en résulte des portées principales de 40 m au-dessus de la route et de 60 m au-dessus de l’eau. Les autres appuis ont été positionnés en concertation avec l’architecte afin d’équilibrer l’emplacement dans le paysage et l’élancement souhaité de la superstructure. Ces portées varient entre 20 et 30 m. Over de Waterlandseweg (N305), Almere (NL) Plaats_Localisation Provincie Flevoland (NL) Opdrachtgever_Maître d’ouvrage wUrck, Rotterdam (NL) Architect_Architecte Arup, Amsterdam (NL) Studiebureau (stabiliteit)_Bureau d’études (stabilité) Reimert Bouw en Infrastructuur, Almere (NL) Hoofdaannemer_Entreprise générale Van der Zalm Metaalindustrie, Brakel (NL) Staalbouwer_Constructeur métallique Thea van den Heuvel Foto’s_Photos 42 nominatie_nomination CATEGORIE B

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